AGF bør forlænge med Junker hurtigst muligt
Glen Riddersholm skal få Kasper Junkers evner som målscorer frem i Superligaen, og klubben bør af salgshensyn lave en langtidskontrakt med angriberen.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Jeg er imponeret af AGF’s tilhængere. Senest fredag i Randers og onsdag i Horsens. Håbløse tidspunkter at gå til fodbold, og alligevel fylder de udebaneafsnittene som det mest naturlige. Tilhængerne har set AGF vinde 6 af 25 kampe i Superligaen i denne sæson og en ud af de seneste syv. De står der stadig, og nu håber de selvfølgelig, at 3-1 sejren i Horsens bliver det åndehul, som AGF kan bruge til at få gang i dette forår i Superligaen.
Her kan Kasper Junker blive en af AGF’s vigtigste spillere. Jeg undrer mig over, at træner Glen Riddersholm ikke bruger Junker i favoritpositionen som angriber.
Efter min overbevisning er Junker den nær perfekte andenangriber ved siden af Morten Rasmussen. Hurtig, gode driblinger og habile afslutninger.
Tilhængerne må håbe, at AGF i en fart forlænger med ham til 2021.
Det har også undret mig, at Riddersholm, næsten stædigt, holder fast i sit system med kun én angriber, når han åbenlyst ikke har spillerne til det. I dette system er kantspillerne nogle af de vigtigste, men AGF’s er et af de svageste punkter på holdet. Stephan Petersen er bare helt færdig i AGF og har fået mindst et år for meget i klubben, mens Christopher Ikonomidis svinger for meget.
Riddersholm bruger derfor pasningsstærke, men langsomme midtbanespillere som Amini, Danny Olsen eller Elmar Bjarnason. Kasper Junkers styrker og en overvægt af den slags midtbanespillere kalder på at spille 4-4-2 med en diamantformation på midtbanen, hvor enten Daniel A. Pedersen eller Björn Sverrisson spiller den defensive rolle som skærm for forsvaret.
Onsdag lavede Kasper Junker et hattrick mod Horsens, og han forstærkede således den bundne opgave for Glen Riddersholm at finde plads til ham i startopstillingen og gøre ham god. Kasper Junker er fast U-21-landsholdsspiller og Danmarks bedste unge angriber sammen med FC Nordsjællands Marcus Ingvartsen. Man skal tilbage til Morten Rasmussens første år i AGF i 00’erne for at finde en dansk angriber i AGF med så stort et salgspotentiale.
Junker har kontrakt til 2019, og AGF’s tilhængere må håbe, at sportschef Peter Christiansen er snarrådig og får forlænget med ham i en fart til 2021. Ellers spiller AGF, som med Jens Jönsson, fordelen op til et salg af Junker over i angriberens og hans agents lejr.
Her kan man se mod FC København og Ståle Solbakken, som for fire dage siden forlængede med Superligaens bedste midterforsvarer, Erik Johansen, til netop 2021.
Gjorde han ikke det, ville Johansson kunne bruge et kommende kontraktudløb til at blive solgt billigt og selv score en stor sign-on fee.
En klub som FC Nordsjælland har i snart 10 år vist, hvor meget man kan få for unge angribere, når man har styr på kontrakten. Senest med salget af Emre Mor til Dortmund og snart med Marcus Ingvartsen.
Målscorere er de vigtigste spillere på et hold, når man har dem. Se blot på Superligaen lige nu. FC København og Brøndby har to hver og fører. Randers, FC Midtjylland, Viborg og Horsens mangler lige nu blot én enkelt og har problemer med at lave mål. Det samme var tilfældet for OB og AaB i efteråret. Nu har AGF endelig fundet en ny, ung angriber, og han er endda dansk.
Sådan en er svær at udvikle eller finde for en mellemstor dansk klub, så når det lykkes, bør man gøre alt for at få det maksimale ud af ham. Sportsligt og økonomisk.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.