Fortsæt til indhold
Kommentar

AGF bliver ikke et tophold uden et nyt stadion

Man kan mene, at det offentlige ikke skal betale et stadion til en virksomhed, men så bliver AGF ikke et tophold.

TROELS HENRIKSEN

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Troels Henriksen, sportsredaktør.

Det kræver både at opbygge et tophold samt evnen til at træffe de rigtige strategiske og store beslutninger. I den sammenhæng gør AGF meget godt for tiden.

I min optik er klubben så heldig, at den har fået en af Superligaens bedste direktører i Jacob Nielsen. Han er afgørende for AGF’s fremtid. Nielsen er en af de direktører i Danmark med det bedste netværk i Divisionsforeningen og Dansk Boldspil-Union (DBU). Han er fremsynet og ser muligheder. Noget af det første han gjorde, var at lave en plan for et nyt træningsmiljø på Fredensvang. Banerne modsvarer ikke ambitionerne. Det gør de nu.

Derudover har Jacob Nielsen kreativt og offensivt sat gang i nye tanker om at ombygge stadion. Jeg skal ikke blande mig i, om det er rimeligt eller forkert at bruge blandt andet offentlige millioner på at forbedre forholdene for en børsnoteret virksomhed.

Et nødvendigt stadion

Det er en politisk diskussion, og der kan sagtens være argumenter i, at det er en dårlig idé for borgerne i Aarhus at bruge knappe skattekroner på et nyt stadion, når det gamle ikke engang er nedslidt. Brug dem i stedet på de syge, de ældre, børnene! Sådan kan det lyde, og man ville nikke.

Det er et nødvendigt sats, hvis byen vil have AGF som et permanent tophold.

Når det er sagt, kan jeg sagtens svinge mig op til at fastslå, at AGF ikke bliver et tophold i Superligaen på det nuværende stadion.

Det hurtige modargument vil være, at det ikke er et stadion, som afgør kvaliteten af et fodboldhold. At det er spillerne, træneren og sportschefen, og det er da rigtigt. Bare ikke i AGF’s tilfælde, fordi løbebanen dræber ethvert forsøg på at skabe et tryk på et udehold. Hvis man i øvrigt vil høre, hvad et nyt stadion kan betyde for et fodboldhold, skal man bare spørge AGF-træner Glen Riddersholm om hans oplevelser i FC Midtjylland, hvor han var fra klubbens grundlæggelse i 1999 indtil forrige sommer.

FC Midtjyllands stadion blev indviet i 2004, og siden da har FC Midtjylland været en helt anden størrelse i dansk fodbold. Før det spillede de på det ramponerede Ikast Stadion, og det gjorde det umuligt at samle lokalområdet om superligaholdet. Det nye stadion skabte en mulighed for at ændre fodboldkulturen i hele Midtjylland. Fra Grindsted til Viborg. Fra Ringkøbing til Silkeborg. Man skabte ”et fort”, som trænere og spillere ynder at kalde en hjemmebane, hvor det ikke er sjovt at komme for udehold.

Potentialet fra et godt stadion bliver dog ikke udnyttet af sig selv. Det sker kun med dygtige købmænds visioner og arbejde samt lige dele stort opland og opbakning. Alt det har FC Midtjylland haft, om end klubben blev reddet fra konkurs af en indisk forretningsmand i dønningerne fra finanskrisen. Har man ikke dygtigheden og et stort nok lokalområde til at udnytte stadioninvesteringen, kan det gå helt galt. Det ser ud til at ske i Hobro, som nu er rykket ned med et helt nyt og alt for stort stadion, mens Vejle heller ikke har udviklet sig godt nok til at vende tilbage til Superligaen. Jeg tvivler også alvorligt på, at Silkeborg IF vil få det ønskede ud af sit nye stadion.

Jacob Nielsen er en af disse dygtige fodboldkøbmænd. Han har allerede på flere områder rokket ved vanetænkningen i AGF, og han har ad flere omgange ageret klogt og politisk i forhold til lobbyarbejdet om et nyt stadion. Eksempelvis ved hjemmesiden nycerespark.dk, hvor man for 100 kr. kan købe støttebeviser til et nyt stadion i Aarhus. I forgårs var der solgt 6.657 styks. Han har flere gange sat en mobiltribune op til de mest inkarnerede tilhængere til AGF’s hjemmekampe bag et af målene. Det var et provokerende signal til politikkerne på rådhuset om, at de faste tribunerne på Atletion er for dårligt til at se fodbold på.

Jeg tror, at Jacob Nielsen vil kunne udnytte de forretningsmuligheder, som et nyt stadion vil give klubben og Aarhus. Ikke mindst fordi AGF ikke skal opdyrke en opbakning til klubben. Den er der allerede på grund af Aarhus’ størrelse og AGF’s historiske position i byen. Det er derfor et sats at bygge et nyt stadion i Aarhus for delvist offentlige midler, men det er et nødvendigt sats, hvis byen vil have AGF som et permanent tophold i Superligaen.