Islandur og Depp
Ugen på spidsen om EM, Alice Cooper, Bjarnason, italiano, privatliv i midtbyen og selvros i stride strømme.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Mandag
Italiano.
Jeg elsker også i den grad italiensk mad og vin og var faktisk engang medlem af en drengerøvsklub, hvor vi nørdede Godfather, spaghetti bolognese, cantucci, vino santo og grappa og kaldte hinanden Don alt muligt underligt – jeg hed f. eks. Don Fumare.
Alligevel må jeg nok sige, at min italienske grænse er nået denne dag.
En kollega har skrevet glimrende om de italienske letbanearbejdere, der i øjeblikket knokler med at lægge skinner her til bys, og tak for det.
Grænsen går imidlertid ved læsning af, at hele holdet hver dag – som i hver dag – mødes og spiser på Restaurant Italia.
Udmærket restaurant, javel, men som Google Translate vil sige det:
Qui e il limite.
Tirsdag
Roser.
I forlængelse af Lonely Planets hæder til Aarhus er avisen på rundtur i byen, og hvorfor ikke bare plukke alle roserne i den artikel – solen skinner, og vi er jo smilets by.
En iværksætter:
»Her i byen er der ikke langt fra en idé til en snak med de politikere, der bestemmer, og til at idéen også bliver til virkelighed. Og så betyder størrelsen, at mange har følelserne med. De vil forandre Aarhus, fordi de gerne vil give noget tilbage til deres egen by.«
En antropolog:
»Når jeg har besøg af internationale forskere, bliver de ofte slået helt bagover af byens skønhed og af den energi og det anarki, der er i forskningsmiljøerne. Der er en nærhed i de menneskelige relationer, og samtidig er Aarhus ikke befolket med bonderøve, for her kommer mennesker fra hele verden.«
En Michelin-kok:
»Vi får tit at vide af udenlandske journalister, at det virker, som om der er mindre travlt og flere smil her i byen.«
Onsdag
Gavl.
Herinde i midtbyen ved vi jo godt, at privatliv er der ikke vildt meget af.
Der bor nogle lige over, lige bagved, lige under og lige ved siden af.
Sådan er det jo, men vægge har vi dog stadig imellem os. Og dog.
En flok beboere i Montangade kom hjem til et hus, hvor gavlen pludselig var væk, fordi en nedrivning på nabogrunden koksede en del.
Og så fik beboerne i den grad det, som Tina Dickow synger så nydeligt om:
Room with a view.
Torsdag
Bold.
TV 2 gør klar til EM i fodbold, der begynder på fredag, og tv-stationen er i gang med at bygge tv-studie foran musikhuset, da TV 2 er rykket ud i landet.
Her kan man også se kampene på tre storskærme, og det skal nok blive lystigt.
For fodboldhaderne er der lang vej hjem, for turneringen varer faktisk en hel måned fra den 10. juni til den 10. juli – for alle os andre bliver der lækkerbold i lange baner.
Danmark er som bekendt ikke med til EM, så vi nordboere må i stedet satse vores guld på miraklet højt mod nord – skønne Island.
Skal vi oveni være lokalepatriotiske – og det skal vi – er det selvsagt AGF’s islandske midtbaneslider Elmar Bjarnason, vi holder allermest med.
Gå selv, Elmar.
Kom så, Islandur.
Fredag
Superstars.
Der er jo ikke mange kendte i Aarhus – altså sådan rigtig kendte – så derfor er det vel forståeligt nok, at nogle medier giver den hele pedalen denne dag.
Sagen er, at Johnny Depp, Alice Cooper og Joe Perry fra Aerosmith har været i byen og boet på Hotel Royal i forbindelse med en koncert i Horsens med deres fælles band Hollywood Vampires.
Og hvad skete der så lige lidt senere den aften?
»Da jeg så ham, tænkte jeg først, at der var virkelig en, der havde gjort meget ud af udklædningen. Men alligevel havde jeg det sådan, at det må altså være ham,« siger en ung fyr til Stiften efter noget chokeret at have mødt selveste Johnny Depp på caféen Under Masken.
En kvinde mødte ham også, og hun er nu worldwide blevet til ”Depps mystiske blondine”, og Mackies Pizza er også med på legen, for her fik Alice Cooper sig en frokostpizza og en snak.
Ret spøjst er det, og godt vi har Hotel Royal, der siden 1838 har forstået at huse de kendte.
Men på Royals kendisgæsteliste kommer Depp, Cooper og Perry altså ikke i min top.
George Michael har boet der, Madonna ligeså, David Beckham også, men der er stadig to, der topper dem alle:
Louis Armstrong og ikke mindst:
H. C. Andersen.