Fortsæt til indhold
Kommentar

Den nye generation gik og tog DF’s indflydelse med sig

Jakob Søgaard Clausen bør overlade sit mandat i byrådet til Dansk Folkeparti efter at have meldt sig ud af partiet, må man forstå på lokalformanden. Men hvorfor skulle han dog det?

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Kan du huske de der ”helikoptere”, man som barn gik og fandt i naturen og slap fra høje steder for at se dem dale langsomt mod jorden, mens de snurrede omkring sig selv?

Nu skal jeg forklare, hvorfor jeg sidder her en fredag aften og pludselig bliver mindet om sådan nogle.

Som så ofte før på denne plads skriver jeg om politik. Og jeg skal ellers lige love for, at det er omskiftelige tider, vi er vidne til i aarhusiansk politik lige nu.

Steen Stavnsbo (K) er færdig som rådmand, Laura Bryhl (EL) er færdig som byrådsmedlem, nærmest inden hun overhovedet nåede i gang, og efter 25 år som fast inventar er Dansk Folkeparti ikke længere repræsenteret i den politiske forsamling, som leder Danmarks næststørste by.

Man kan synes om DF og partiets politik eller lade være, men et søvndyssende bekendtskab har det i hvert fald ikke været.
Jacob Haislund, redaktør

Fredag meddelte Jakob Søgaard Clausen, at han har meldt sig ud af DF og fortsætter i Aarhus Byråd som løsgænger. Jeg sidder og prøver at se det engang så magtfulde partis kurs for mit indre øje. Og det er så nu, jeg ser ahorntræets små helikoptere for mig.

Det er muligt, at DF’s spiraltur ikke har nået jorden endnu. Men det er ikke langt fra her i byen. Ja, når vinden ikke er med ahorntræets finurlighed, der vistnok har til formål at sprede dets frø vidt omkring, kan flyveturen stoppe brat.

»Jeg kan ikke se mig som en del af det projekt, som partiet er blevet til, og jeg kan ikke stå model til udviklingen i de seneste måneder,« forklarer Jakob Søgaard Clausen, der har set en sand faneflugt i DF.

Mange DF’ere er nu trådt ind i Inger Støjbergs Danmarksdemokraterne. Søgaard Clausens forgænger i byrådet, eksrådmand Jette Skive, smækkede i juni med døren på sin vej ud, inden hun sluttede sig til Støjberg. Det skal blive interessant at se, om dette nye parti snart har et mandat med ved bordet på Aarhus Rådhus. Jakob Søgaard Clausen siger godt nok, at »jeg har ikke fokus på andre partier«, men lad os nu se.

I første omgang vil han med egne ord fastholde den kurs og politik, som han udviklede, gik til valg på og havde succes med for DF. Det kan hans tidligere partifæller vel finde en eller anden form for trøst i. Men derouten er tæt på total for partiet, som fik de første to mandater valgt ind i Aarhus Byråd i 1997, og som fra 2014-2021 med Jette Skive bestred posten som ældrerådmand.

Ældreområdet er kerneland for DF, og partiet fik bl.a. sat sit aftryk med visionen om, at der skal dufte af mad på byens plejehjem. Det var no-nonsense-kommunikation og tit befriende ærlige meldinger, man fik fra den kant. Og så var der sagen om lokalformand Knud Mathiesen, der blev efterforsket for svindel med partistøtte, som gav mindelser om det morads, DF-formand Morten Messerschmidt bokser rundt i.

Man kan synes om DF og partiets politik eller lade være, men et søvndyssende bekendtskab har det i hvert fald ikke været. Og dansen er ikke slut endnu, lader Knud Mathiesen forstå.

»Nu er vi som bestyrelse nødt til at gøre os mere synlige. Vi begynder allerede i morgen på Åbyhøj Torv, hvor vi er repræsenteret med en stor bod. Jeg har ikke skrevet mange læserbreve i den seneste tid, men det begynder jeg på igen,« som han sagde til JP Aarhus fredag eftermiddag.

Man må også forstå på Knud Mathiesen, at han er skuffet over, at Jakob Søgaard Clausen ikke overlader sit mandat til en DF-suppleant.

»Det er ærgerligt og imod Jakobs natur. Han er valgt ind i Aarhus Byråd med DF’s stemmer,« konstaterer Mathiesen.

Men altså. Hvorfor skulle Jakob Søgaard Clausen, en ung politiker, som knoklede og kæmpede sig i byrådet med 1.458 personlige stemmer i ryggen, gøre det, når det parti, han blev valgt ind for, med hans ord har mistet sin troværdighed?

Det er jo ikke politik, Søgaard Clausen har fået nok af, det er DF. Og hvis vi nu lige tænker tilbage, hvad var det så egentlig, DF kom af i 1995?

Nå jo, partiet blev stiftet af Pia Kjærsgaard, Kristian Thulesen Dahl, Ole Donner og Poul Nødgaard – fire politikere, som i 1994 blev valgt til Folketinget for Fremskridtspartiet.

De meldte sig ud af Fremskridtspartiet efter års politisk og organisatorisk »kiv og strid«, som det hedder på DF’s hjemmeside. Og så tog de deres taburetter med over i et nyt parti.