Nu skal vi hjælpe virksomhederne i vækst
I den første fase af Corona-krisen har det været afgørende at handle hurtigt. Mens landet lukkede ned blev der hurtig skruet op for tempoet for erhvervspolitikken på Christiansborg.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Siden begyndelsen af marts måned har min hverdag som erhvervsordfører for Radikale Venstre været vendt på hovedet af travlhed. Hverdagen har stået på 7-dages arbejdsuger, forhandlinger i Finansministeriet til langt ud på natten og et utal af hastebehandlinger i Folketingssalen. En travl, men meningsfuld hverdag. For i den ene hånd holder vi lige nu en sundhedskrise, som vi skal reagere på, og i den anden hånd en økonomisk krise, som vi skal værne os imod. Det er to tunge legekammerater, som er svære at få til at holde i hånd. I de sidste par uger har jeg oplevet enorm villighed til, på tværs af partier, at komme til enighed om store økonomiske hjælpepakker. De til tider spidse albuer har været gemt væk til fordel for et godt samarbejde. Og det er jeg rigtig glad for at opleve, for det er der brug for.
Mit håb er, at vi nu også evner at få nogle grønne initiativer sat i værks, som understøtter erhvervslivet og det boost af økonomien, som er afgørende for vores samfund.
Vi har nu bevæget os ind i corona-krisens anden fase og her er det i mine øjne fuldstændig afgørende, at vi får hjulpet erhvervslivet godt med. Hele erhvervslivet står med store udfordringer, men særligt de mindste og nystartede kan stå med meget anderledes udfordringer end de største. Vækstvirksomhederne er meget sårbare, men fuldstændig afgørende for dansk økonomi, erhvervsliv og beskæftigelse. De gemmer på en masse potentiale og initiativer, som vi er drøn afhængige af. Til eksempel, så udgjorde virksomhederne efter finanskrisen i 2008 kun 5 pct. af alle aktive virksomheder, men de stod for hele 36 pct. af den samlede jobskabelse i den private sektor i årene 2011-2014. Derfor er det, i mine øjne, hamrende vigtigt, at vi får dem både godt gennem krisen og skaber fundamentet for øget vækst og udvikling både nu og i fremtiden.
Noget af den hjælp, som jeg er særligt glad for, at vi har fået igennem er en støtte til Innovationsfonden på 350 mio. kr., en Matchfinanseringsordning i Vækstfonden samt en midlertidig national crowdfunding-platform. Det vil hjælpe de mange danske iværksættere og venturevirksomheder, som i disse dage har svært ved at opnå tilstrækkelig finansiering. Med den her hjælp tilfører vi en ny kapacitet, som skal sikre den løbende drift, fortsatte vækst samt holde de private investorer inde i markedet så vidt muligt.
Mit håb er, at vi nu også evner at få nogle grønne initiativer sat i værks, som understøtter erhvervslivet og det boost af økonomien, som er afgørende for vores samfund. På den måde kan vi slå to fluer med ét smæk - for vi skal alligevel tænke grønt, hvis vi vil i mål med vores nødvendige og ambitiøse klimapolitik.
Nu håber jeg blot, at Folketingets øvrige partier fortsat vil være med på at polstre de spidse albuer og sammen finde en grøn vej ud af Corona-krisen. Det er i hvert fald, hvad mine kommende uger frem mod sommerferien kommer til at gå med. Og jeg glæder mig.