Letbanen – hvor er visionerne?

Det er muligt at få såvel en letbane som en smuk by uden køremaster.

Artiklens øverste billede
Danmarks første letbane åbner i Aarhus lørdag den 23. september. Foto: Jens Hasse

En bankmand fortalte mig for nylig, at Audis bestyrelse havde besluttet, at elbiler skulle udgøre 40 pct. af bilproduktionen i 2025. I dag udgør produktionen af elbiler formentlig 0 pct. eller tæt på 0 pct. En visionær og modig beslutning, idet beslutningen formentlig alene kan begrundes i en forventning til teknologier, som ikke findes i dag.

Otte år til 2025 synes måske ikke af meget, men med den hastige teknologiske udvikling er otte år lang tid.

Derfor er det skræmmende at læse interviewet med rådmand Kristian Würtz i JP Aarhus mandag den 26. juni, hvor han om letbane-projektet i Aarhus udtaler, at »vi har trukket på erfaringer fra de mange andre byer med letbaner i Nordeuropa«.

Der er gået lang tid, siden letbaneprojektet blev besluttet, og i mellemtiden har den teknologiske udvikling overhalet beslutningsgrundlaget.

En udtalelse, som synes at benægte den hastige teknologiske udvikling. Nogle siger, at ”erfaring er et tog, som er kørt”. Eller måske udtrykt på anden måde, ”en letbane, som er kørt af sporet”. Hvor er visionerne? Aarhus for progress. Rethink. Er det blot tom tale?

En anden løsning i centrum

Det er endnu ikke lykkedes mig at møde en person, som deler rådmandens opfattelse; at køremasterne pynter i bybilledet. I et tidligere interview i JP giver rådmanden dog også udtryk for, at det kan være nødvendigt at finde en anden løsning end køremaster i centrum, f.eks. ved Park Allé.

Men hvad med f.eks. den flotte kyststrækning langs Riis Skov? Har man tænkt sig at ødelægge denne med køremaster?

I et debatindlæg i JP Aarhus den 27. juni opfordres byrådet til at ”rethinke” projektet. Det fremgår af debatindlægget, at der allerede nu findes gode alternativer til køremasterne. Der er gået lang tid, siden letbaneprojektet blev besluttet, og i mellemtiden har den teknologiske udvikling overhalet beslutningsgrundlaget.

Det er mit håb, at man erkender dette og tager konsekvensen. Det er muligt at få såvel letbane som en smuk by uden køremaster.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.