Hvem har patent på Guds vej?

Alle folkeslag har det til fælles, at de alle har en religion, som giver os mennesker en pseudoforklaring.

Artiklens øverste billede
Danmark har officielt godkendt over 160 forskellige trossamfund eller foreninger. Arkivfoto: Carsten Ingemann

Vor gamle rektor, Brorson Fich, på Marselisborg Gymnasium i Aarhus sagde tilbage i 1948, at man altid udtrykker sig med størst sikkerhed om de ting, som man ikke har forstand på! Dette er ganske rigtigt. Det gør jeg hermed også.

Jyllands-Posten bragte 24/12 2016 en artikel på forsiden, hvor den lokale biskop i Roskilde, Peter Fischer-Møller, er kommet i fedtefadet, fordi han meget bastant har sagt, at “Kristendommen har ikke patent på Guds vej til os mennesker. Gud kan nå alle mennesker.”

En ”hovedpude”

Alle folkeslag på jorden har som bekendt det til fælles, at de alle har en religion, som giver os mennesker en pseudoforklaring, et fatamorgana, en tro eller en “hovedpude”, så man kan leve med alle de ting, som vi ikke ved noget om.

Vi skal bare tro på et eller andet.

Personligt sover jeg godt om natten uden at forstå noget eller tro på en pind.

Personligt sover jeg godt om natten uden at forstå noget eller tro på en pind.

Mange præster og lægfolk i biskoppens område og også over hele landet er forfærdede over ovennævnte udtalelse og mener, at han trænger til “genoptræning”, idet han rører ved selve kernen i kristendommen.

Rent personligt kan jeg godt lide biskoppens tolerante holdning til andre folkeslag og deres forskellige religioner. Problemet er bare, at han dermed erkender, at det i bund og grund er ligegyldigt, hvad man tror på.

Danmark har officielt godkendt over 160 forskellige trossamfund eller foreninger. Loven burde revideres kraftigt, idet kun en offentlig myndighed (borgmesterkontor) burde kunne foretage en legal vielse. Hvad man gør i selve foreningen, er ligegyldigt for os andre. For min skyld kan man velsigne mennesker af alle køn og racer, hunde, katte, guldfisk mv.

Gud må da pr. definition være noget over alle mennsker.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.