Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Hvornår indser politikerne virkeligheden for de svage?

Når politikerne vender hjem til Christiansborg fra deres besøg på plejehjem og væresteder, glemmer de, hvad de har set.

Jesper van der Schaft, førtidspensionist, Haslevej 20, 1.-6, Åbyhøj

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Der går ikke en dag, hvor vi ikke ser, lytter eller læser eksempler fra den virkelige dagligdag i Danmark om, at ansatte, pårørende og de mennesker, som rammes af besparelser, effektiviseringer, nedskæringer mv., råber op om, at der skæres ”ind i knoglerne”.

Imens flertallet af politikernes laver besparelser, effektiviseringer, nedskæringer mv. til de mennesker, som har brug for hjælp og støtte til deres dagligdag, såsom (psykisk) syge, mennesker med handicap, ældre, socialt udsatte, hjemløse og børn med særlige behov, så giver folketingspolitikerne sig selv julegave for 52 mio. kr.

Samtidig vil VLAK-regeringen lette erhvervslivets byrder fra regulering med 4 mia. kr. fra 2015 til 2020 og i alt 6 mia. kr. frem mod 2025, samt at Danmarks forsvar skal have et »substantielt løft« i form af flere penge i et nyt forsvarsforlig, der dækker perioden efter 2017, som der står på jp.dk den 27. november.

Desuden har der, som jeg har nævnt i mine tidligere indlæg, været over 60 mia. skattelettelser siden år 2001, som kun de velhavende har fået noget ud af. Efter min mening er der brugt rigtig mange penge, som de forskellige regeringer har brugt på unødvendige ting. Vi kan jo se, at det ikke har fået flere i arbejde. Imens er det gået ud over vores svageste.

Læger truer med at stoppe

Nu er det så grelt, så selv overlæger og sygeplejersker på sygehuse er ved at få nok af besparelser og har forladt eller vil forlade deres arbejdspladser. Det samme har sosu-assistenterne gjort eller truet med.

På ugebreveta4.dk den 5. december kan vi bl.a. læse: »Fire ud af ti ansatte i ældreplejen har inden for det sidste år alvorligt overvejet at sige op. Sådan lyder den nedslående konklusion i en ny rapport fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (…) 75 procent af deltagerne i KORA's undersøgelse svarer, at deres arbejdsopgaver er interessante og meningsfulde. Men samtidig svarer hver tredje, at de føler sig utilstrækkelige, fordi borgerne ikke får den hjælp, de har brug for.«

For nogle dage siden kom den nye ældreminister, Thyra Frank (LA), med en udtalelse, at der er penge nok i ældresektoren. Og den 5. december skubber hun så ansvaret fra sig ved at sige: Det er jo kommunerne. Kommunerne har selvstyre.

Jeg spørger lige, hvem er det lige, som har indført kontrol, i forhold til hvad der skal, og hvor meget der kan nås i ældreplejen? Det var flertallet af folketingspolitikerne.

Glemmer virkeligheden

En gang imellem tager ministrene på en endagstur, hvor de har travlt med både at besøge plejehjem, væresteder for psykisk syge, somatiske og psykiatriske hospitaler, men de får aldrig rigtig set virkeligheden, hvordan de svageste har det i vores samfund. Det er, fordi de, når de vender hjem til Christiansborg, glemmer det, de har set, og kun kigger på tal og statistikker, som de får fra deres embedsfolk.

Foruden alt det, jeg har skrevet, så slås kommuner, regioner og Folketinget om, hvis skyld det er, når der ikke er personale nok på bosteder, somatiske og psykiatriske hospitaler, plejehjem mv. Det er ikke godt nok. Så jeg spørger alle politikerne fra byråd, regionsråd og fra Folketinget, hvornår indser I den virkelige verden hos de svageste i vores samfund?

Artiklens emner
Kora