Aarhus ligger, som man har redt
Der sidder 12 borgmestre i Business Region Aarhus, så hvorfor hedder det kun Aarhus? Det må være fremtidens opgave for Business Region Aarhus, der så passende kunne bruge Business Region Østjylland i stedet.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Formanden for Erhverv Aarhus, Jan Børjesson, klager i JP 25/11 over, hvor svære politikerne på Christiansborg er at få i tale. Han mener sikkert med rette, at Christiansborg skylder Aarhus’ erhvervsliv noget, og hvilken østjyde ville ikke være enig med ham i det synspunkt?
Men lige så svært som det er for mange østjyder uden for Aarhus at råbe Aarhus op, så smager Aarhus nu sin egen medicin, når byen ikke møder forståelse på Christiansborg. For lige nøjagtig samme følelse tror jeg, at det meste af Djursland har, når vi skal råbe Aarhus op.
Det er soleklart, at Aarhus’ problemer med infrastrukturen kun lige er begyndt.
Det var en langt bedre idé, hvis et samlet Østjylland henvendte sig til Christiansborg i stedet for en enkelt kommune.
Der sidder 12 borgmestre i Business Region Aarhus, men hvorfor hedder det kun Aarhus? Det må være fremtidens opgave for Business Region Aarhus, der så passende kunne bruge navnet Business Region Østjylland i stedet. Navnet vejer tungere og indikerer et fællesskab.
Med hensyn til Aarhus Lufthavn i Tirstrup tror jeg desværre, at Christiansborg-politikerne har slået sig på maven af grin over, hvordan Aarhus har tacklet denne sag, hvor flertallet i Aarhus Byråd den ene gang efter den anden blev syltet ind i til tider ufatteligt dårlige beregninger og spindelvævstynd argumentation i en sådan grad, at byrådet lod sig forføre af helt urealistiske tal og drømme. Jeg henviser til et læserbrev i Århus Stiftstidende, januar 2015: ”Skal en ny lufthavn fuppes på plads?”
Landsdel bliver hægtet af
Det er soleklart, at Aarhus’ problemer med infrastrukturen kun lige er begyndt. Når Mols-Linien snart (ifølge Shippingwatch 25/11) runder en million bilenheder, der årligt skal sluses væk eller ind til Aarhus, var det måske en idé at få Business Region Aarhus til at arbejde for at få flere afgange/ankomster flyttet tilbage til Ebeltoft og søge Grenaa-Hundested-overfarten genåbnet. Det vil gavne Djursland, som jo er en del af Business Region Aarhus.
Ebeltoft har bare den hage, at al trafik skal igennem den smalle kystvej langs byen, ligesom omfartsvejen med lyskryds og skoler heller ikke er særligt egnet. At ødelægge mere natur længere oppe i landet ville være synd.
Man kunne gøre tilkørselsvejene ved Ebeltoft bedre, f.eks. med en lille sænketunnel under Ebeltoft Vig, uden for det beskyttede naturområde, og vupti er man ved Ebeltoft Færgehavn. Det koster desværre nogle sommerhuse, undskyld. Danmark har flere eksempler på sænketunneler. Der er bl.a. den 480 meter lange Guldborgsund-tunnel, der forbinder Falster og Lolland.
På den måde kan Ebeltoft hjælpe med at aflaste det stigende trafikmareridt i Aarhus, og der er allerede etableret motortrafikvej på en del af strækningen.
Det er jo et faktum, at når Aarhus suger alt til sig selv, vokser Aarhus som en selvbestaltet imponerende stjerne, og alle i Aarhus Byråd klapper sikkert hinanden på ryggen, mens de elegant overser, at hele den østjyske landsdel er mere eller mindre afhængig af, hvad Aarhus beslutter og gør.
Man kan jo spørge, hvorfor de andre kommuner ikke har råbt op, men jeg tror, at de har været truet til tavshed.
Jan Børjesson mener, at Christiansborg skylder os noget – ja, måske. Men så længe Aarhus ikke selv viser nogen vilje til at dele noget ud, tror jeg, at Aarhus må vente.