Ældre bør have fri adgang til museer
Afviklingen af rabatten betyder, at ældre i fremtiden skal betale fuld billetpris, når de tager på museumsbesøg
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Mandag den 21. november kunne JP bringe historien om en lang række aarhusianske museer, der den seneste tid har fjernet entrérabatten for pensionister. Moesgaard Museum og kunstmuseet Aros afviklede rabatten i sommer, og nu overvejer Den Gamle By at følge trop.
Afviklingen af rabatten betyder, at ældre skal betale fuld billetpris, når de tager på museumsbesøg. Tiltaget kan imidlertid få den konsekvens, at mindre velhavende pensionister vil afstå fra at benytte de kulturelle tilbud. Det siger samfundsforsker Bent Greve til JP.
Ensomhed er et stigende problem i den ældre del af befolkningen, og jeg mener, at det af den grund er særdeles vigtigt, at vores ældre har de bedste betingelser for at opsøge oplevelser uden for hjemmet.
I den netop indgåede finanslov for 2017 har Den Gamle By fået bevilget et driftstilskud på 3 mio. kr. årligt frem til 2020. Personligt mener jeg, at det er ærgerligt, at det ellers betragtelige tilskud ikke umiddelbart kommer de besøgende til gode. I hvert fald ikke de ældre besøgende, der nu risikerer at skulle betale fuld pris for at få adgang til de gamle huse og museumsgader.
Den Gamle Bys direktør, Thomas Bloch Ravn, forklarer, at museet har mistet et kommunalt tilskud, der betyder, at museet nu gør sig overvejelser om, hvordan man skal kompensere for den manglende indtægt. Samtidig argumenteres der i artiklen for, at mange pensionister i dag har flere penge mellem hænderne og derfor sagtens kan betale den samme entrépris som alle andre.
Stram økonomi for mange
Jeg hverken kan eller skal bestemme, hvordan Den Gamle By eller andre museer driver deres forretning, og jeg er også helt enig i, at der er større forskel på pensionister i dag end tidligere.
Flere vælger at blive længere tid på arbejdsmarkedet, mens mange har en opsparing ved siden af pensionen. Men vi bør ikke underkende, at der fortsat er mange pensionister, der har en ganske stram økonomi, og personligt synes jeg, at det er ærgerligt, at man fratager en stor gruppe borgere muligheden for at benytte de mange kulturelle tilbud, fordi de ikke har råd til det.
Ensomhed er et stigende problem i den ældre del af befolkningen, og jeg mener, at det af den grund er særdeles vigtigt, at vores ældre har de bedste betingelser for at opsøge oplevelser uden for hjemmet.
Mange museer begrunder prisstigningen med, at de har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Personligt kan jeg dog være bekymret for, om det kan blive endnu sværere at få enderne til at mødes, hvis kulturinstitutionerne begynder at forringe forholdene for de besøgende.
Jeg er ikke økonomiekspert, men jeg vil alligevel vove den påstand, at økonomi kun forbedres ved at tiltrække besøgende – ikke ved at skræmme dem væk.