Valg til repræsentantskabet i Aura
Den 1. januar 2017 starter en ny repræsentantskabsperiode i Aura Energi a.m.b.a.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Den 1. januar 2017 starter en ny repræsentantskabsperiode i Aura Energi a.m.b.a. Den første periode efter fusionen af syv østjyske elselskaber. Valget hertil påbegyndtes den 30. september 2016.
Som medlem af Galten Elværks repræsentantskab i en årrække har jeg været med til at tage en del store beslutninger, først og fremmest beslutningen om en fusion med de øvrige østjyske elselskaber. Fusionen er nu på plads.
En anden væsentlig beslutning har været håndteringen af en stor aktiepost, som stammer tilbage til tiden med Elsam. Skulle de sælges eller ej, og i givet fald hvornår. Aktierne er senere ombyttet med aktier i Dong, og de kom i spil igen i 2016, da Dong gik på børsen. I april besluttedes det at sælge 90 pct. af aktierne, og salget indbragte ca. 285 mio. kr. Det er jo andelshavernes penge, og en væsentlig opgave for det kommende repræsentantskab bliver at tage stilling til, hvordan de mange penge bruges bedst muligt.
Det er min opfattelse, at de skal komme forbrugerne/ejerne til gode på den ene eller på den anden måde. Skal de bruges aktivt i forbindelse med den øgede konkurrencesituation om elprisen, som er opstået på et liberaliseret elmarked? Eller skal de bruges til effektivitetsskabende, tekniske forbedringer på nettet eller andre steder? Eller skal de investeres i vedvarende energi?
Der er mange muligheder. De skal i hvert fald ikke ligge og samle støv med det lave renteniveau, som vi oplever for øjeblikket.
Såfremt jeg fortsætter i det nye repræsentantskab, vil jeg arbejde for, at de 285 mio. kr. kommer i arbejde til gavn for forbrugerne/ejerne.