Et uretfærdigt billede af menighedsrådene

Honorarerne er beskedne i forhold til den indsats, menighedsrådenes medlemmer yder.

Artiklens øverste billede
Formanden for menighedsrådet i Hjortshøj opridser herunder de mange opgaver, de honorerede medlemmer af menighedsrådet har. Arkivfoto: Jan Dagø

Juledag kunne jeg i Jyllands-Posten læse en artikel, der rejste spørgsmålet, om ikke menighedsrådsmedlemmer får for meget i honorarer. JP havde valgt et eksempel fra Roskilde Domsogn, hvor menighedsrådsformanden årligt får 76.000 kr. i honorar.

Jeg har været medlem af Hjortshøj Menighedsråd siden 2000, mange af årene som formand. Jeg vil gerne fortælle lidt om det arbejde, som vi udfører hos os, og som på ingen måde er unikt for vores menighedsråd, men gælder de fleste menighedsråd, jeg kender til. Jeg vil med andre ord gerne uddybe JP’s artikel, som jeg ikke føler giver et dækkende billede af vores arbejde.

Fire poster med honorar

Der er i alt fire honorerede poster, man kan blive valgt til i et menighedsråd: formand, kasserer, personaleleder og bygningsansvarlig. I en bestyrelse er det typisk hos formanden og kassereren, de tungeste opgaver ligger, og det er det også i et menighedsråd.

Som formand er det mig, der indkalder til vores møder; jeg laver dagsorden for møderne og leder møderne; derudover sidder jeg med i diverse udvalg: Kirkegårdsudvalget, driftsudvalget, personalemøder, ansættelsesudvalg og den daglige ledelse. Jeg tager også beslutninger i mindre sager, der ikke behøver at blive bragt for hele menighedsrådet eller driftsudvalget.

Et væsentligt ansvar

Økonomien er en stor post i menighedsrådsarbejdet, og det er det også hos os. Jeg er som formand med til budgetlægningsmøder og regnskabsmøder i forbindelse med regnskabsafslutning. Der er med andre ord et væsentligt ansvar, der følger med menighedsrådsarbejdet og særligt som formand. Det er en arbejdsopgave, der lægger beslag på omkring 10-12 timer af min tid hver uge (mit honorar er det største; i 2016 15.675 kr.).

Som kasserer sidder man med et nyt regnskabssystem, som er overdimensioneret i forhold til vore små kirkekasser. Til gengæld er det velegnet til at trække data ud på landsplan, f.eks. til en artikel som JP’s.

Vores kasserer har ansvar for budgetlægning, budgetopfølgning og likviditetsstyring og har sammen med formanden en del møder med vores regnskabskontor. Kasseren er ansvarlig for godkendte kvartalsrapporter, attestation af udgiftsbilag, aflevering af bilag til regnskabskontoret, behandling af revisionsprotokollater og for at disse og provstiets emission af regnskabet uploades til Brandsofts regnskabsportal. Derudover kommer diverse kurser og erfamøder. Kassereren bruger ca 8-10 timer hver uge.

Personalelederen bruger også mange timer på rådsarbejdet: Personalemøder, medarbejdersamtaler, godkender arbejdsplaner, ferielister, sygefravær, indsender materiale til lønkontoret, deltager ved ansættelser og meget andet.

18.000, der knokler

Det var nogle eksempler fra os her i Hjortshøj; der findes omkring 18.000 menighedsrådsmedlemmer over hele landet, der knokler for at give os alle en god og velfungerende folkekirke. Der er ikke meget opmærksomhed på det arbejde, vi laver, og jeg mener, det er beskedne honorarer, vi får for vores indsats.

Jeg er altid glad for, at menighedsrådenes arbejde bliver diskuteret, for det er i mine øjne helt nødvendigt, hvis vi skal udvikle os. Jeg synes dog, at der må være rimelighed i tingene, og når en artikel vælger at bringe spørgsmålet om vores honorarer til debat, synes jeg, det vil være på sin plads at nævne, hvor meget tid vi lægger i arbejdet.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.