Er omskæring af drenge vold?

Vil vi bruge religionsfriheden til at dække over uhyrligheder som omskæring af drenge?

Artiklens øverste billede

Både Ida Auken og andre kvinder har ytret, at omskæring af drenge er ok, mens omskæring af piger ikke er. Jeg forstår ikke denne forskelsbehandling og vil gerne fortælle jer en historie fra det virkelige liv.

På en rejse i Tyrkiet så jeg en dreng blive omskåret. Han var nok ni år, og hans ben blev holdt af en mand, mens han sad på et stykke plastic. Drengen skreg, da de skar forhuden af ham. Folk hujede og klappede, mens en mand holdt forhuden op i luften, så alle kunne se. Han smed den på en stol, så vi kunne se, hvor stor den faktisk var. Drengen skreg, da de syede ham, for at han ikke skulle forbløde. Han skreg, da hans forældre bar ham ind i huset, men så kunne vi heller ikke høre ham mere.

Alle gæsterne holdt fest, og vi spiste god mad. Der var næppe nogen, der ville drengen noget ondt. Da jeg gik flere timer senere, lå forhuden stadig på stolen og ingen tænkte på den mere. Jo, helt sikkert drengen, der kunne mærke, at han var skåret mellem benene. Jeg havde set noget nyt, fået godt selskab og rigtig god mad, men alligevel havde jeg ondt i maven, da jeg gik forbi stolen med forhuden.

Det er på sin plads, at drenge ikke må blive omskåret, uden de selv vælger det og er mindst 18 år.

Det var deres tradition og religion, men jeg har aldrig et øjeblik været i tvivl om, at man gjorde drengen fortræd. Lige meget hvad vi tror, så kan vi ikke parkere ansvaret uden for os selv i en tradition eller religion. Lige meget hvad vi tror og gør, så skal vi selv stå til ansvar for, hvordan vi tænker og handler.

Det er mennesker, der siger, at kniven skal føres, og det er mennesker, der fører kniven gennem drengens køn. Vi har religionsfrihed, og den fritager os ikke fra at tænke os om og stå ved vores ansvar. Omskæring er ikke en bagatel. Vil vi bruge religionsfriheden til at dække over uhyrligheder som omskæring af drenge?

Længe har vi manglet forskning, der viser os noget om, hvad omskæring betyder for drenge. Professor og overlæge Morten Frisch og andre tager forskningsresultaterne alvorligt og påpeger alvoren i at skære et raskt og følsomt stykke af en rask drengs penis. Det er på sin plads, at drenge ikke må blive omskåret, uden de selv vælger det og er mindst 18 år.

Jeg synes faktisk ikke engang, at man behøver at være læge for at se det vanvittige og skadelige i at skære i børns kønsorganer. Selvfølgelig påfører man barnet smerte og fjerner en stor del af drengens seksuelle følsomhed. Jeg forstår slet ikke, at voksne kan forsvare omskæring, når de ikke engang selv vil lade forhuden skære af eller bede deres mænd om at få det gjort. Hvorfor så udsætte drenge for det?

Ritualer kan let ændres. Børn får vand i håret, når de døbes, og kommer ikke længere helt ned under vandet. Moderne jøder vasker barnets fødder ved et ritual kaldet brit shalom, og barnet bydes velkommen, som man bød fremmede velkommen med fodvask. Tag volden væk fra ritualerne. Ritualer kan ændres, men er forhuden skåret af og ligger på en stol, så kan den ikke sættes på igen.

Jeg så en dreng blive omskåret. Forståeligt nok skreg han, og det gjorde også ondt at se på. Er omskæringen i orden, bare fordi det handlede om tradition og religion? Er religionsfrihed frihed til at skære i andre?

Jeg mener, at vi skal passe på med at bruge religionsfriheden som argument for uhyrligheder.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.