Awaykortet vil fjerne tilskuere – ikke problemer

Registrering af fans vil være et selvmål af Divisionsforeningen.

Artiklens øverste billede
Det er formålsløst at registrere alle udebanefans til superligakampe. Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

Hvis Divisionsforeningen til sommer indfører registrering af alle udebanefans til superligakampe, vil det være et uskønt selvmål for dansk fodbold. Så vil det nemlig blive umuligt at komme ind på gæstetribunen uden det særlige awaykort.

Intentionen om øget sikkerhed til superligakampene støtter jeg fuldstændigt, men jeg kan ikke se, hvad awaykortet hjælper her. Til gengæld står det klart for mig, at det vil gøre det mere bøvlet for almindelige fans, og det kan føre til fald i tilskuertallene.

Øget overvågning

Divisionsforeningen taler om øget kontrol, men for mig er det øget overvågning. Awaykortet skal ud over navn og portrætfoto indeholde oplysninger om højde, fødselsdato, adresse og telefonnummer. Disse personfølsomme oplysninger skal alle udebanetilskuere aflevere ved stadionporten, så de senere kan identificeres.

Formålet er at indkredse ballademagerne på udebaneafsnittet. Men selv børn skal registreres, og udtrykket bliver i stedet, at fredelige fodboldentusiaster stemples som potentielle urostiftere.

Jeg er imod den måde, overvågning fremhæves som en mirakelkur og svaret på alle samfundets udfordringer. Det virker formålsløst, og grænsen for, hvor meget overvågning vi må leve med, rykkes hele tiden.

Som sikkerhedsinitiativ skyder Divisionsforeningen med awaykortet forbi målet. For faktisk er dansk fodbold inde i en positiv udvikling, hvad angår trygheden til kampene.

Tal fra Rigspolitiet viser, at antallet af anholdte til superligakampe aldrig har været lavere. Det er faldet fra 714 i 2009 til blot 19 i seneste sæson. Vel at mærke blandt de over halvanden million mennesker, der overværede de 198 superligakampe. Awaykortet vil have konsekvenser for de mange for at løse problemer med de få.

Europarådet fraråder

Awaykortet er ikke måden at sikre den gode stemning ved fodboldkampe på, og der findes desuden ingen dokumentation for, at det vil have en præventiv effekt. Erfaringer fra flere europæiske ligaer har endda fået Europarådet til at fraråde kortet.

Det er væsentligt at øge sikkerheden på de danske stadioner, og selv om intentionerne er gode, er awaykortet ikke løsningen. Vi skal værne om den positive fankultur i Danmark, og derfor synes jeg, at Divisionsforeningen skal gå i ny dialog med klubber og fans for at finde en anden løsning.

Alle vil jo gerne gå trygt til fodbold. Men awaykortet er ikke vejen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.