Når verden er dit spejl

På mange måder er psykolog Mette Holms klumme ”Smil, for pokker!” i ”Det mener jeg...” JP Aarhus 6/10 et tidstypisk udtryk for, hvordan en af de gamle kristne dødssynder kan fremstilles som noget, der til forveksling ligner en dyd.

Holms opfordring til øget opmærksomhed på ydre skønhed (læs; forfængelighed) kan måske forekomme uskyldig, men når de andres vurdering af, hvordan du tager dig ud, bliver udslagsgivende for, om du får en god dag eller ej, så mener jeg, at nogen må sige fra.

Forfængelighed skal der advares imod, ikke bare fordi man selv bliver grimmere deraf, men også fordi det grundlæggende skaber selvoptagede mennesker. Ved at ”træne vores forfængeligheds- og skønhedsmuskel” hælder vi benzin på det bål, der nærer den ”se mig”-kultur, som stortrives på de sociale medier.

Der findes unge mennesker, hvis selvværd afhænger af, hvor mange likes de får på Facebook. Det er forfængelighed i sin reneste form. Det ser ikke ud, som om man bliver lykkeligere af det.

Jeg mener langtfra, at man skal være ligeglad med sit udseende, ligesom jeg også giver Holm ret i, at det er »rarest at omgive sig med mennesker, der har smil på læben«.

Vi gør andre til redskaber

Jeg mener tilmed, at Holm ser rigtigt, når hun karakteriserer menneskets dybeste behov som ”det at blive set.” Ingen kan holde ud aldrig at blive lagt mærke til. Men spørgsmålet er: af hvem?

Kristendommen har altid advaret mod forfængelighed, fordi vi i stedet for at gøre verden til et potentielt bedre sted kommer til at gøre verden til et spejl. De andre gøres derved til redskaber for min lykkefølelse.

Den kristnes grundlæggende tro på en god og nådig Gud friholder ham eller hende fra at skulle jage efter andres ydre anerkendelse.

Når man tænker over det, giver det faktisk et smil på læben. Det er befriende at vide, at ikke alle nøjes med de 30 sekunder, det i gennemsnit tager et menneske at danne sig et førstehåndsindtryk af et andet. Et menneske har værdi i kraft af sin skabthed – ikke i kraft af, hvor velplejet det tager sig ud.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.