Centralpark i Aarhus skal være permanent
I forbindelse med festugen de seneste par år har vi haft forsøg med en central park i Aarhus midtby mellem Rådhuset og Musikhuset hen over Frederiks Allé. Parken har været en succes, og tiden må nu være inde til at gøre den permanent. Dermed kan vi skabe en grøn sammenhængende park midt i byen.
Med planer om grøn vækst i Aarhus bør vi skabe bedre kollektiv trafik og tilskynde flere til at cykle.
Men hvad med trafikken? Etableringen af parken skal ikke stå alene. Med planer om grøn vækst i Aarhus bør vi skabe bedre kollektiv trafik og tilskynde flere til at cykle. Vi skal med letbane og busbaner gøre det nemt og hurtigt at komme ind til byen.
Nogen mener, at en park vil skabe rent kaos i midtbyen med mange biler, men dette kaos ser vi allerede i dag på indfaldsvejene ind mod centrum.
Aarhus gik ikke i stå
Medmindre vi i alle forstæderne vil rive huse ned for at skabe flere veje til centrum, kan vi lige så godt gå i gang med at dæmme op for bilerne i centrum. Lad os skabe en midtby, hvor den primære måde at komme til centrum sker med andre midler end bilen, og hvor gennemkørende trafik henvises til ringgade og ringvej.
Kan vi undvære Frederiks Allé som bilgade? Da vi i 1971 fik fjernet bilerne fra Strøget, var der mange, der mente, at trafikken brød sammen, og senere, da åen blev frilagt og bilerne fjernet fra Åboulevarden, var der frygt for, at Aarhus ville gå i stå, men al erfaring viser, at en attraktiv midtby skabes ved et godt bymiljø, og biler bidrager ikke til dette.