For nu må jeg fylde køleskabet med italiensk mineralvand
Ærligt talt, har vi ikke viden nok til at eksekvere handling for at beskytte vores grundvand og havmiljø?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Når jeg kigger ud over havet mod Samsø fra mit stuevindue, er det med et vist vemod, for havbunden er mere eller mindre stendød, og i bedste fald er der kun sporadisk tegn på liv.
Humøret bliver ikke meget bedre, når jeg kigger ud ad et andet vindue mod nord, hvor et stort grundvandsmagasin er beliggende ved Boulstrup i Odder Kommune. Her har jeg, og andre gode kræfter kæmpet for realiseringen af et skovrejsningsprojekt, der skulle beskytte vores drikkevand.
Beskyttelse af vores grundvand helt eller delvist ved Skovrejsning blev besluttet på et byrådsmøde for 10 år siden. Flere artikler er bragt i Jyllands-Posten og Horsens Folkeblad. Intet er sket i løbet af 10 år.
Målet var etablering af omkring 100 hektar skov. Eller det passer ikke helt, for det er i proces. Og ordet proces er et taknemmeligt ord, for det favner alt, fra noget bliver påbegyndt, til det er fuldt implementeret - og alt derimellem.
Måske er det derfor, politikere elsker at glide af på ansvaret ved at tale om, at tingene er i proces, og (endnu) en undersøgelse kan give lidt mere viden om dette og hint, inden der sker politisk handling. Men ærligt talt, har vi ikke viden nok til at eksekvere handling for at beskytte vores grundvand og havmiljø?
Ny dansk universitetsforskning, der netop er offentliggjort, viste, at de danskere, som er eksponeret for koncentrationer af nitrat i drikkevandet over 9,25 mg/l har 15 pct. større risiko for at udvikle tarmkræft end dem, der er mindst eksponeret for nitrat (under 1,3 mg/l). Den forhøjede kræftrisiko kunne ses allerede ved nitratkoncentrationer over ca. 4 mg/l vand.
I Boulstrup er værdien 49 mg/l, og der er ikke plantet et eneste træ, og kommerciel landbrugsproduktion foregår, mens du læser disse linjer.
Kære ansvarlige politikere, hvornår sker der noget? Jeg forventer ikke, at det er foreløbig, så jeg bestiller et nyt parti italiensk San Pellegrino mineralvand hjem til køleskabet. Det er nemlig rent vand stort set uden nitrat, til gængæld er det med et co2-aftryk, der burde få alle politikere til at handle.