Byrådet bør genoverveje den store havneudvidelse i Aarhus

Byrådet bør tage planerne for den store havneudvidelse op til genovervejelse og vurdere, om en mindre udvidelse af havnen måske kan gennemføres og accepteres af byens borgere.

Artiklens øverste billede
Aarhus Havn, der ejes af Aarhus Kommune, vil udvide havnearealerne med ca. 105 ha, som i dag er søterritorie. Grafik: Agnete Holk Lauridsen

Jeg har nu fulgt de første informationsmøder om den enorme udvidelse af Aarhus Havn, som ikke tager hensyn til de katastrofale konsekvenser, det vil have for bugten og for byens borgere.

Vi vil miste det bedste ved byen – nemlig det, at den ligger tæt ved vandet med kort afstand til skov og centrum og med et fantastisk udsyn over havet. Vi mister udsigten til Skødshoved og Helgenæs, og i stedet vil vi kunne se en i mine øjne ”grim” industrihavn.

Det er tankevækkende, at byrådet og formanden for havnens bestyrelse, Jacob Bundsgaard, synes, det er en god idé at ødelægge bugten med beton og asfalt for at opnå lidt vækst. Det undrer mig, at Jacob Bundsgaard ikke er inhabil i denne sag, da han sidder med to kasketter – både som byens borgmester og som formand for havnens bestyrelse. Er beslutningstagerne i denne sag helt ude af trit med byens borgere? Er denne sag mon allerede afgjort, og er høringen kun til for et syns skyld og skal føres på grund af lovgivningen? Det skal også nævnes, at ingen af de ansvarlige politikere endnu har stillet sig op til møderne og forsvaret deres valg og holdninger.

I Jyllands-Posten var der en artikel den 17. februar omhandlende et muligt fremtidigt samarbejde mellem dybvandshavnen Glatved Havn i Grenå samt Aarhus Havn. I fremtiden vil containerskibene være større og stikke endnu dybere, end Aarhus Havn kan tilbyde, da denne kun har en dybdegang på ca. 14 meter. Glatved Havn kan derimod tilbyde ca. 18-20 meters dybde, medens en havn som Rotterdam har en dybde på ca. 24 meter og kan tage de helt store skibe ind nu og i fremtiden. Dermed ser jeg ingen garanti for, at denne havneudvidelse vil sikre Aarhus Havns markedsposition i fremtiden. Man kunne overveje at lave et samarbejde i stedet for denne store havneudvidelse kun i Aarhus.

Jeg forstår ikke, at der ikke er lavet alternative forslag til den fremlagte plan. Man kunne f.eks. gennemgå, hvilke virksomheder der virkelig er havnerelaterede. Her kan f.eks. nævnes virksomheder som Hummel, to arkitektfirmaer, et crossfit-center, Freedom Foundation og flere typer renseanlæg, som alle ligger på havnen, men som fint kunne ligge et andet sted. Man kunne måske også stable containerne højere, så de ikke optog så meget plads, eller man kunne lave en dry port i Brabrand tæt ved E45 og banen.

Sidst er der i projektet lagt op til anlæggelse af en ydre mole, der går helt ud til den Uendelige Bro i 4 meters højde, og som er en katastrofe. Er det en skjult fremtidig havneudvidelse, kan der kun gisnes om. Men er der virkelig behov for to forskellige svaje-bassiner i projektet? Det har man ikke i dag, og det fungerer fint uden – så drop den ydre mole i projektet.

Jeg håber, at byrådet vil tage sagen op til genovervejelse, så en mindre udvidelse af havnen måske kan gennemføres og accepteres af byens borgere. Man bør gennemgå alle virksomhederne på havnen og overveje, om de virkelig er havnerelaterede og har deres berettigelse på havnen. Genovervej, om ikke et samarbejde med andre havne, der måske er mere egnede til de fremtidige skibes størrelse og dybde, vil være en oplagt beslutning.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.