Containertårne kan erstatte havneudvidelse
Oplagring af containere i tre-fire etager på store landarealer er gammeldags.
Aarhus Havn blev voldsomt udvidet for år tilbage, og en tunnel under Marselis Boulevard blev lovet, men den er endnu ikke realiseret.
Havneudvidelsen, der absolut ikke har forskønnet by og bugt, skyldtes behov for et enormt landareal til oplagring af containere på terræn i tre-fire etager, og nu vil havnen igen udvide med nye landarealer til oplagring af containere på terræn, og den udvidelse vil naturligvis yderligere forgrimme by og bugt.
Havnedirektøren truer med, at uden udvidelse vil væksten flytte til Hamborg, og derfor må man spørge, om flere containere til havnen vil betyde, at en stor del af disse alligevel skal fragtes til f.eks. Tyskland.
Hvis det er tilfældet, vil det være yderligere klimabelastende med mere lastbiltrafik på den østjyske motorvej. Princippet må jo være, at containerne skal sejles til og fra den havn, der er tættest på forbrugeren/producenten.
Havneudvidelse for oplag af containere skal opgives – i stedet skal ingeniører komme med forslag til en havnefortætning via containertårne.
Behovet for en havneudvidelse er afhængigt af, hvor og hvordan man oplagrer containere. Eksempelvis kan de oplagres nær motorvej inde i landet og således begrænse behovet for store, skæmmende lagerpladser ude i bugten.
Oplagring i tre-fire etager på store landarealer er gammeldags. Det kræver meget plads og mange ansatte til at flytte rundt med containerne.
Andre steder i verden bygger man containertårne eller store 10-15 etages containerreoler (containerautomater). Containerne hejses fra skibene direkte ind i containerreolerne, og herfra hejses de ned på lastbiler via elevatorer, når de skal hentes.
Den løsning vil sikkert kunne erstatte det meste af den foreslåede havneudvidelse, og man må spørge borgmesteren, hvorfor man ikke skal fortætte på havnen ved at stable simple containere op i tårne, når han satser på at fortætte i byen ved at stable borgerne op i højhuse?
Havneudvidelse for oplag af containere skal opgives – i stedet skal ingeniører komme med forslag til en havnefortætning via containertårne.