Favrskovs motortrafikvej bør gå nord om Lading

Veje er en del af vores samfund. Når et enormt anlægsarbejde skal planlægges, bliver naturens og menneskers trivsel voldsomt påvirket.

Artiklens øverste billede
Planerne siger, at rute 26 til Viborg Syd skal syd om Lading Sø. Men nej, siger dette læserbrev. Foto: Ernst van Norde

Normalt sætter man sin lid til, at planlægningsarbejdet, de forudgående undersøgelser og politiske beslutninger er foregået efter bogen, loven og ud fra faglige vurderinger.

I Danmark er vi heldige at have et demokrati, hvor vi selv vælger professionelle politikere, som skal repræsentere den danske befolkning. Disse fremstår som en garanti for, at der bliver truffet saglige og forstandige afgørelser – som faglig støtte hertil bruger man i sager som denne: vvm-undersøgelser.

Garantien for, at det er saglige beslutninger, forventer jeg som borger er til stede – også når det gælder trafikforlig og placering af veje.

Jeg er dog i de seneste år blevet betydeligt klogere i sagen om rute 26’s linjeføring ...

I planlægningen af linjeføringen mellem Søbyvad og Aarhus (rute 26) har jeg måttet se i øjnene, at demokratiets og saglighedens magt er ikkeeksisterende.

Vvm-undersøgelsen (pris: ca. 25 mio. kr.) og Vejdirektoratet frarådede nemlig linjeføringen syd om Lading Sø og anbefalede i stedet, at linjeføringen skulle nord om Lading. Det passede virkelig dårligt ind i Favrskovs planer.

Men linjeføringen syd om Lading Sø vil ødelægge et storslået naturområde, gennemskære et kulturarvsområde ved vores berømte bronzealderhøje – deriblandt Borum Eshøj.

Her kunne jeg godt tænke mig, at man allerede nu bider mærke i, at ét af de overordnede principper for grøn transportpolitik er: at »broer, veje og jernbaner ikke må ødelægge uerstattelig natur«.

Den sydlige linjeføring er også 2 km længere end linjeføringen nord om Lading by, hvilket i praksis vil betyde 20.000-30.000 ekstra km kørt – dagligt! Det stemmer bestemt heller ikke overens med grøn transportpolitiks princip om at nedsætte CO2-udledning.

Linjeføringen kommer til at inddrage 4.400 kvadratmeter moseområde – en nedgravet linjeføring nord om Lading by ville kun have inddraget 250 kvadratmeter moseområde.

Beslutningen om at føre vejen syd om Lading Sø kommer også til at belaste flest mennesker – særligt med hensyn til støj.

Den kommer til at skære gennem et kulturarvsareal ved Borum Eshøj.

Sluttelig bliver valget af denne linjeføring 61 mio. kr. dyrere end linjeføringen nord om Lading by (2014-prisen). Det koster at lave en så meget længere vej og en 17 meter høj bro eller dæmning!

Der er altså ikke tale om små marginaler til forskel, men derimod store konsekvenser!

Virkelig meget er skrevet om valget af denne linjeføring. Læserbreve, kronikker, artikler samt et utal af henvendelser til politikere er udsprunget af vores hænder.

Tilsyneladende kan ingen give os et sagligt og seriøst svar på, hvorfor den mest ulogiske løsning er valgt.

Jeg var (og er) ikke ét sekund i tvivl om grunden til, at vi ikke kan få en eneste velbegrundet saglig forklaring: Der er i afgørelsens time blevet indgået alliancer, tilgodeset personlige interesser og dyrket lobbyisme i stor stil.

Jeg føler mig overbevist om, at sagen var blevet så belastende, at man valgte at give alle ”mundkurv” på. Svaret ville nok ikke kunne tåle dagens lys ... ellers havde vi nok set det. Men jeg er skuffet over, at vores folkevalgte politikere (særligt i Transportudvalget) ikke evnede at modsætte sig denne form for manipulation.

Placeringen af en motortrafikvej handler nu ikke længere kun om påvirkning af naturens og menneskers trivsel i det pågældende område, men i den grad også om demokratiets forfald.

Debatten bør bestemt ikke prelle af med et langt opgivende suk, men bør påvirke hele befolkningens mening om, hvordan afgørelser træffes.

Jeg er meget spændt på, om politikerne og den nuværende transportminister stadige er enige i, at ”tavshedens lov” fortsat skal råde? Mon de også ved fremtidige projekter vil tilsidesætte dyrt betalte saglige vvm-undersøgelser til fordel for lobbyisme og hemmelige alliancer?

Dog håber jeg på, at der også er politikere, der vil kæmpe for en demokratisk og saglig behandling samt retten til oplysning.

Favrskovs borgmester, Nils Borring, må jo nok erkende, at en motorvej måske er lidt overkill, og Borrings allierede Kristian Pihl Lorentzen har udtalt, at det ikke ikke handler om en stor mængde trafik, men om at aflaste de mindre byer på strækningen.

Så nu er argumentet altså forvandlet til, at de gerne vil have trafikbelastningen ud af de mindre byer på rute 26.

Kan det virkelig passe, at Skanderborg skal lægge jord, natur samt borgeres økonomi og trivsel til dette?

En vej, som kun Favrskov får gavn af.

Nu da Favrskov og Borring har fået udstykket og solgt næsten alle byggegrunde nord for Lading, mon han så ikke har mod til at belemre sine egne borgere og sin egen natur med en motortrafikvej?

Der ligger stadig en vvm-undersøgelse og en klokkeklar anbefaling fra Vejdirektoratet.

Værsgo, Farvskov: I ønsker i bund og grund en motortrafikvej fra Hammel, og I ønsker at frisætte de mindre byer langs rute 26 – så må I jo selv lægge jord til.

Det passer vel også ganske fint ind i jeres tidligere planlægning, hvor I selv kalkulerede med en motorvej nord om Lading by?

Projekt ”motortrafikvej” er simpelthen ikke stort nok mere til at skulle ødelægge Lading Sø – med store konsekvenser for naturen og kulturen.

Størrelsen er nu perfekt til at blive projekteret som nedgravet omfartsvej på dyrket landbrugsjord – nemlig nord om Lading.

En meget billigere og skånsommere løsning, og der bliver rigeligt råd til en bro over motortrafikvejen til Markusminde – det ligger jo lige til højrebenet.

Beslutningen om linjeføringen syd om Lading Sø er nemlig en ommer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.