Fortsæt til indhold
Debatindlæg

En misforstået klassekamp

Søren Stubkjær Pedersenhistoriestuderende, Aarhus V

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Bølgerne går stadig højt i kampen mellem arbejdere og akademikere. Djøferne påberåbes fortsat som djævlens børn på jord, og akademikere fremhæves i mange Facebook-debatter som den snyltende modpol til det hårdtarbejdende folk. Frustrationerne er forståelige, for i takt med at flere akademikere er blevet ansat inden for det offentlige, er der forsvundet flere såkaldte varme hænder, og vores sammensætning af politikere matcher langtfra befolkningen. Alt dette er vigtige problemer – det kan bare ikke koges ned til akademikere versus arbejdere.

For hvad er det helt præcist, at forskellen er mellem en arbejder og en akademiker? Nogle vil måske pege på lønnen. Det ville dog være det samme som at sige, at en smed ikke er en rigtig arbejder – smedes gennemsnitsløn er nemlig højere end en gymnasielærers.

I stedet vil folk måske pege på graden af hårdt fysisk arbejde. Der er dog mange HK’ere, hvis arbejde matcher en akademikers i forhold til fysisk anstrengelse. Ekskluderer det HK fra arbejderbevægelsen?

Endelig er der usikkerheden på jobmarkedet. Mange håndværkere, og ikke mindst ufaglærte, trues kontinuerligt af billig udenlandsk arbejdskraft. Til gengæld ender flere akademikere i en tidsbegrænset ansættelse frem for en mere sikker fuldtidsstilling.

Man kunne fortsætte sammenligningen, hvis man ville, men pointen burde være tydelig. Det betyder selvfølgelig ikke, at der ikke er sociale forskelle her i landet. Som en akademiker født i en klassisk arbejderfamilie ser jeg ofte eksempler på forskellige kulturer, problemer og livsmål.

Det er desværre bare ikke så simpelt. Arbejderklassen er et virvar af forskellige uddannelsesgrupper, indkomster og arbejdsopgaver – præcis ligesom akademikere svinger gevaldigt på lønningsstigen. Danmark står over for massive sociale problemer, som skal tages seriøst.

Det håber jeg, at vi kan samarbejde om på tværs af uddannelsesskel – hvad enten man så er smed, kontorassistent eller historiker som mig.

Artiklens emner
DJØF