Trafikplan for Oddervej møder kritik

De lokale interessenter er mestendels enige om, at der bør laves et firbenet kryds på Oddervej.

Artiklens øverste billede
Han er ret så klar i mælet, Werner Kaihøj, talsmand for Trafikgruppen i Skåde, når samtalen falder på den indstilling om en permanent forandring af Oddervej, som politikerne i byrådet i sidste uge skulle tage stilling til, og som de endte med at sende i Teknisk Udvalg.

Han er ret så klar i mælet, Werner Kaihøj, talsmand for Trafikgruppen i Skåde, når samtalen falder på den indstilling om en permanent forandring af Oddervej, som politikerne i byrådet i sidste uge skulle tage stilling til, og som de endte med at sende i Teknisk Udvalg.

»Vi kan på ingen måde bakke op om den her indstilling. Gevinsten skabes på baggrund af at spærre 750 husstande og 3.000 borgere inde. Det er en discountløsning på bekostning af borgerne i Skåde. Man har set på, hvad man kan få for 10 millioner kroner, og ikke på, hvad der er den rette løsning. Derfor er vi glade for, at sagen nu skal i Teknisk Udvalg, hvor vi har tænkt os at deltage,« siger han.

Frem for planen i indstillingen foreslår trafikgruppen, at både Sandmosevej og Brunbakkevej holdes åbne.

Desuden bør der, ifølge trafikgruppen, laves en mere end dobbelt så dyr løsning, nemlig et firbenet kryds med Oddervej, Ringvej Syd og Sandmosevej.

»Der er ingen belæg«

Mere eller mindre samme melding lyder fra Carl Nielsen, formand for Holme-Højbjerg-Skåde Fællesråd, som kalder et firbenet kryds for »den ideelle løsning«.

»Man bør som et minimum fastholde højre ind og højre ud på Sandmosevej. Begrundelsen for at lukke højre ind er bl.a., at nogle laver ulovlige U-vendiger længere ude ad Oddervej, men det skal da ikke gå ud over alle andre. Det sker mange andre steder i Aarhus, men derfor går man jo ikke hen og lukker veje. Det er en politiopgave at rette op på lovovertrædelser. Desuden er der ingen belæg for at holde Brunkildevej lukket. Vi ved reelt ikke, om det er et problem, at den er åben,« siger Carl Nielsen.

Men er det ikke okay, at man tager mest hensyn til de mange bilister på Oddervej frem for borgerne i Skåde?

»Det her er jo en balance mellem at tage hensyn til myldretidstrafikanterne eller at genere beboerne i Skåde døgnet rundt. Det er et spørgsmål om nogle få timer hver morgen i hverdagene for trafikanterne kontra masser af øget trafik internt på villavejene i Skåde døgnet rundt, alle dage. Hvad er mest fair? Uden for morgentrafikken er der jo ingen problemer på Oddervej,« siger Carl Nielsen, som opfordrer politikerne til at opprioritere Bering-Beder-vejen.

Lige midt i orkanen, i hjørnet ved Ringvej Syd og Oddervej, finder man Lars Peter Fangel og hans virksomhed LaPeFa.

»Jeg ser mig som den største taber i alt det her,« siger han, da virksomhedens biler på grund af en chikane midt på Oddervej ikke kan komme til at dreje til venstre mod Aarhus, hvor 99 procent af LaPeFas kunder ligger, og det bliver ikke just nemmere i fremtiden, forudser han.

Der er nemlig lagt op til, at der skal være grønt mere eller mindre hele tiden for bilister, som skal sydpå fra Ringvej Syd.

»Og to baner fletter desuden sammen lige henne omkring vores udkørsel, så vi får ikke en chance for at komme ud,« siger Lars Peter Fangel, der som en direkte konsekvens af alt dette har købt en ejendom på Jelshøjvænget nummer 9, nabogrunden lige på den anden side af Ringvej Syd.

Her er nogle biler og trailere flyttet over for nemmere at kunne komme ind mod Aarhus.

Men er alt så ikke godt nu?

»Jeg kan jo godt se idéen i alle de her tiltag. Trafikken vil glide bedre, men det er ikke hensigtsmæssigt for mig. Jeg vil gerne, at kommunen og jeg bliver enige om, at jeg bor skidt, og at kommunen derfor køber min grund og får lavet det lyskryds en gang for alle. Min grundværdi er jo også faldet,« siger LaPeFa-ejeren.

Den eneste, der næsten er fyldt af lutter begejstring, er Jørgen Friis Bak, formand for Beder-Malling-Ajstrup Fællesråd.

»Vi synes, at det er en rigtig fin plan, og vi vil især gerne rose for den løsning med en accelerationsbane midt på Oddervej, som kommunen har fundet på ved Hørretvej. Det kan nemlig godt være problematisk at komme ud på Oddervej herfra. Det her bliver en kæmpe forbedring, som helt vil afskaffe problemet,« siger fællesrådsformanden, der har oplevet en særdeles positiv effekt af de forskellige tiltag på Oddervej i forsøgsperioden.

»Der er mange minutters sparret køretid om morgenen. Hvor der før var fem-ti minutters kø, er den nu næsten helt væk.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.