Bedre vej til Moesgård lader vente på sig

En midlertidig vejløsning skal forbedre tilkørselsforholdene til Moesgaard Museum, mens en VVM-undersøgelse ser nærmere på fem alternative vejføringer til det nye museum.

Artiklens øverste billede

Når gæsterne strømmer til det nyåbnede Moesgaard Museum i weekenden, skal bilister med retning mod Aarhus indstille sig på at skulle køre igennem Skåde, når de skal hjem.

Kommunen har nemlig lavet en midlertidig vejløsning, der skal håndtere de tusindvis af ventede biler med kurs til og fra. Den smalle Moesgård Allé, hvor to biler har svært ved at passere hinanden, er blevet ensrettet, så turen fra museet til Aarhus skal gå via Ny Moesgårdvej og gennem Skåde.

Men det ændrede vejnet er kun midlertidigt, og inden længe sendes fem forslag til et nyt og permanent vejnet i høring, samtidig med at der laves en VVM-redegørelse over forslagene.

Sagen om et forbedret vejnet ved Moesgaard Museum har adskillige år på bagen, og problemet er, at det naturskønne område, hvor museet er placeret, er en fredet smeltevandsdal fra istiden. Dermed må der som udgangspunkt ikke anlægges nye veje i området, og derfor er den oprindelige plan om en ny vej fra Oddervej og ind til museet ikke blevet til noget.

Fredningsnævnet gav i første omgang kommunen dispensation til at anlægge en vej fra Oddervej, men dispensationen blev siden omstødt af Natur- og Miljøklagenævnet, og først i 2016 ventes en VVM-redegørelse at være klar.

Glad for fem alternativer

Første fase er den offentlige høring, der skal fastslå, om der skal tages særlige hensyn, eller om der er alternativer til de fem forslag.

Michael Hjernø Olesen, formand for grundejerforeningen Københavnergården, der dækker området Søsterhøjvej, Sandmosevej og Katterhøjvej, blev i foråret orienteret om den midlertidige løsning, der bl.a. indebærer, at Sandmosevej lukkes.

Grundejerforeningen har betegnet vejlukningen som et voldsomt indgreb med begrundelsen, at der kører knap 3.000 biler dagligt, og at de nu bliver dirigeret videre ad nogle veje i kvarteret, som ikke er gearet til en så stor trafikbelastning. Samme veje skal desuden bruges af Moesgaard Museums mange besøgende.

Han opfordrer kraftigt til, at der findes en permanent løsning hurtigst muligt og mener, at politikerne i årevis har forsømt at etablere en optimal vejføring ved Moesgaard.

»En tidshorisont på to-tre år, som der er lagt op til, forudsætter, at der ikke opstår komplikationer af nogen art. Jeg har væddet en flaske rødvin med en af kommunens medarbejdere på, at vi mødes om ti år, og at det stadig ikke er på plads,« siger Michael Hjernø Olesen, der umiddelbart er positivt indstillet overfor alle fem forslag som en permanent løsning.

»Jeg er meget glad for, at der kommer nogle alternativer nu, men allerede tilbage i 1980, da der blev etableret en golfbane i området, skulle der være kommet en løsning. Så med kommunens fremdrift indtil videre er jeg en smule skeptisk over, hvor hurtigt det vil gå,« siger Michael Hjernø Olesen.

Rådmand ærgrer sig

Teknikrådmand Kristian Würtz (S) er ærgerlig over, at Moesgaard Museum åbnes uden en permanent vejløsning og erkender, at det ikke er nogen optimal løsning, at der nu bliver dirigeret et stigende antal biler gennem et beboelsesområde.

»Sagen er speciel, fordi vi i tide har haft pengene til at lave en rigtig løsning og faktisk også har haft skitseret en rigtig løsning, som så desværre er blevet underkendt hos en højere myndighed,« siger Kristian Würtz som begrundelse for, at sagen har trukket ud.

»Jeg håber, at vi kan få en smidig politisk behandling, så vi hurtigst muligt kan komme i gang med at anlægge en varig løsning, for den midlertidige løsning er ikke optimal,« erkender Kristian Würtz.

Jan Skamby Madsen, direktør på Moesgaard Museum, ærgrer sig også over, at der ikke står nogen permanent trafikløsning klar ved åbningen.

»Men det er jo ikke noget, vi kan gøre noget ved,« siger direktøren, der mener, at man burde have taget en beslutning for flere år siden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen