Fortsæt til indhold
Aarhus

Husskader tvinger beboere på hotel

Beboerne på Vester Allé nr. 23 er blevet genhuset på Hotel Ritz, efter at entreprenørfirmaet MT Højgaard ved en fejl har skadet deres ejendom så meget, at der er kommet store gennemgående revner i husets facade.

Af PERNILLE AMMITZBØLL

Lige nu er byggeriet sat i stå af Århus Kommune, mens geoteknikere undersøger, hvorfor og hvordan skaderne på bygningen er sket.

»Det er store og alvorlige revner af meget forskellig revnevidde, der er opstået på facaden. Vi vidste godt, at området ved åen er vanskeligt at bygge på, og vi mener også, at vi havde taget vores forholdsregler. Men der er ingen tvivl om, at revnerne er kommet i forbindelse med vores arbejde dernede,« siger Sten Bonde, regionsdirektør i MT Højgaard.

MT Højgaard havde valgt at ryste jerndragere ned i jorden, og det er måske disse rystelser, der har fået murværket til at slå revner.

Utrygge beboere

Sten Bonde forsikrer, at der ikke er fare for sammenstyrtning på grund af skaderne. Alligevel lod firmaet ejendommens beboere genhuse på hotel.

»Beboerne var meget chokerede og set i lyset af, at de var meget utrygge ved situationen, valgte vi at genhuse dem. Vi forsøger at give dem en ordentlig information om, hvad der skal ske,« siger Sten Bonde.

Byggeriet er stoppet, og MT Højgaard skal i de nærmeste dage have møder med både forsikringsfirma og geoteknikerne.

»Vi må have bragt tingene i orden, og vi skal have lavet et forslag til, hvordan vi kan sikre ejendommen. Det er ting, der tager tid, men det er ikke måneder, vi taler om. Mere nøjagtigt kan jeg desværre ikke sige det på nuværende tidspunkt,« siger Sten Bonde.

Beboerne i opgangen ønsker ikke at udtale sig, før de har holdt et fælles møde om sagen.

pernille.ammitzboell@jp.dk