Brancheorganisation: Hvis ikke Aarhus Havn udvider, flytter trafik til Hamborg

Men Grenaa Havn har kapacitet til at hjælpe Aarhus Havn med pladsproblemerne, fastslår havnedirektør.

Artiklens øverste billede
Sådan skal havnen udvides – området markeret i orange er den foreslåede udvidelse af havnearealet til brug for Aarhus Havn.

Aarhus Havn vil stagnere i sin nuværende form og størrelse, hvis ikke havnen får lov at udvide mod øst i Aarhusbugten.

Det fastslår brancheforeningen Danske Havne, som allerede har afleveret sit høringssvar til planerne om en ny lokalplan 1163 om en mulig udvidelse i Aarhus Havn.

»Havnen vil om nogle år nå en øvre grænse for, hvor meget gods havnen kan absorbere. Det vil medføre, at gods vil være nødt til at søge mod Hamborg Havn, og det er i sig selv både en forretningsmæssig og miljømæssig dårlig løsning for Danmark, idet det vil medføre flere lastbiler op igennem Danmark, uden at vi får den økonomiske gevinst ved at håndtere det. Aarhus Havn er desuden den eneste danske havn, der modtager de store oceangående containerskibe,« skriver Karina Lyngbak Sørensen, som er erhvervspolitisk konsulent i Danske Havne, i høringssvaret.

Der er dog ikke tale om, at alle former for gods i fremtiden skal til Hamborg, hvis ikke havnen udvides, understreger Karina Lyngbak Sørensen i en efterfølgende opklarende kommentar til JP Aarhus.

»Det kunne godt fremgå mere skarpt i høringssvaret, men det er gods fra de store oceangående containerskibe, som vil søge mod Hamborg. Andre typer gods – herunder bulk m.fl. – vil kunne sejles til og fra andre danske havne,« siger Karina Lyngbak Sørensen.

Grenaa vil hjælpe

En af de havne kan være Grenaa Havn, som ligger direkte ud til Kattegat. Grenaa Havn er allerede i gang med en udvidelse, som vil stå klar i slutningen af 2023. Dermed har havnen kapacitet til at hjælpe Aarhus Havn med pladsproblemerne.

»Vi vil ikke udkonkurrere Aarhus Havn eller tage kunder fra dem, men der er nogle oplagte områder, hvor vi kan samarbejde, hvis Aarhus Havn er udfordret på plads. Vi har ikke mulighed for at tage imod containergods eller krydstogtskibene, men vi vil kunne hjælpe Aarhus Havn med bulk,« siger direktør Henrik Carstensen, Grenaa Havn, med henvisning til gods, som transporteres upakket, såsom korn og træflis.

Ifølge Henrik Carstensen har Grenaa Havn, som ejers af Norddjurs Kommune, tidligere rettet henvendelse til Aarhus Havn med henblik på et samarbejde omkring bulkgods.

»Det blev ikke til mere end det, men samarbejdet er værd at overveje igen. Grenaa Havn ligger ikke tæt på boligområder, som kan blive generet af havneaktiviteter,« siger han.

Aarhus Havn, der ejes af Aarhus Kommune, ønsker at udvide Østhavnen med et nyt havnebassin og med nye landarealer på op til godt en kvadratkilometer. Udvidelsen kræver bl.a. tilladelse efter havneloven, planloven, miljøvurderingsloven og miljøbeskyttelsesloven. Havneudvidelsen vil ifølge Aarhus Kommune understøtte væksten i samfundet, herunder bevarelse af arbejdspladser, men udvidelsen har også nogle miljømæssige påvirkninger. Den væsentligste påvirkning vedrører ifølge indstillingen til Aarhus Byråd oplevelsen af bugten, da det nye havneanlæg er stort og synligt fra store dele af de omliggende arealer.

Rådmand afviser

Det er en af årsagerne til, at foreningen Beskyt Aarhusbugten har inviteret til borgermøde om havnens udvidelsesplaner i næste uge. Foreningen mener ifølge formanden, Svend Erik Kristensen, at den store udvidelse af Aarhus Havn unødigt vil forandre byen for evigt. Foreningen opfordrer derfor politikerne i Aarhus Havn til at se på alternativer, herunder muligheder for at samarbejde med andre havne.

Rådmand for Teknik og Miljø Steen Stavnsbo (K) er dog ikke indstillet på et samarbejde om godshåndtering med andre havne.

»For det første er jeg ansat til at varetage Aarhus Kommunes og de aarhusianske virksomheders interesser. Aarhus har den største danske containerhavn, og det er i vores interesse at drive den bedst muligt og mest effektivt. Og tiltrække den økonomi, der følger med der, til Aarhus. Så vi vil ikke begynde at kigge på, om vores virksomheder skal vokse i andre kommuner. Det er ikke et tankesæt, som vi møder op med,« siger Steen Stavnsbo.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.