Nu får Solbjerg-Tranbjerg sin cykelsti
Borgerne i Solbjerg og Tranbjerg kan begynde at tælle ned til en ny cykelsti. Nu går selve planlægningen af anlægsarbejdet i gang.
Borgerne i Solbjerg og Tranbjerg har i flere år arbejdet for at få etableret en sikker cykelforbindelse mellem de to byer. Nu går planlægningen af det kommende anlægsarbejde i gang, så maskinerne kan gå i jorden til april. Cykelstien forventes at være klar til de første cyklister i september 2022, oplyser Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.
»Jeg er glad for, at vi nu kan komme i gang med at lave den nye cykelsti fra Solbjerg til Tranbjerg. Gode cykelstier er en forudsætning for, at børn kan færdes sikkert og trygt på egen hånd, når de skal i skole eller til sport. Det gælder også oplandsbyerne, hvor afstandene kan være større, og hvor det kan være nødvendigt at krydse en landevej for at komme frem. Jeg vil gerne takke borgerne for deres store engagement og for at bidrage til at finde den bedste løsning lokalt,« siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, i pressemeddelelsen.
Cykelstien bliver etableret som en såkaldt dobbeltrettet cykelsti, hvor cyklister kan køre i begge retninger på en særskilt del af vejen. Strækningen bliver 3,8 km lang og betyder, at der kommer en sikker cykelrute til Tranbjerg, og at Solbjerg bliver koblet til cykelstinettet i Aarhus med cykelsti hele vejen ind til Dokk1.
Beboerne i Solbjerg og Tranbjerg har været særdeles aktive for at få alle interesser til at mødes. I 2019 stiftede de gruppen Sikker Cykelsti Solbjerg-Tranbjerg, der bl.a. har arbejdet for at få ændret den oprindelige løsning med en 2 minus 1-vej, hvor cyklister og bilister deler vejen, til en særskilt cykelsti kun for de bløde trafikanter.
»Det har været en klar mærkesag for Sikker Cykelsti Solbjerg-Tranbjerg, at der etableres en cykelsti i eget tracé. En 2 minus 1-løsning kan have fordele på udvalgte veje og strækninger. Men det er meget vanskeligt for os borgere, der kender Gl. Horsensvej-strækningen godt, at se sikkerheden og trygheden blomstre, hvis cyklister og andre bløde trafikanter fortsat skal dele vej med bilisterne,« siger Henrik Meilstrup, talsperson for Sikker Cykelsti Solbjerg-Tranbjerg, i meddelelsen.
Teknik og Miljø har også været i dialog med Solbjerg og Tranbjerg Fællesråd. For beboerne langs Gl. Horsensvej har det været vigtigt, at hastigheden på strækningen bliver sænket. Derfor arbejder Teknik og Miljø på at sænke hastigheden fra de 80 km/t., der må køres i dag, på en del af strækningen. Derudover er der ved at blive anlagt en sikker krydsning på Tingskov Allé, som har ligget mange Tranbjerg-borgere på sinde.
De primære brugere af cykelstien forventes at være børn, der cykler til og fra skole og fritidsaktiviteter i både Solbjerg og Tranbjerg, samt pendlere til og fra Aarhus.
JP Aarhus