Østjyske borgmestre glæder sig over E45-udspil, men der er et forbehold
Ifølge regeringens udspil til de kommende infrastrukturforhandlinger skal motorvejen E45 udbygges og forbedres.
Står det til regeringen og transportminister Benny Engelbrecht, skal Østjylland have mere plads på motorvejen.
Regeringen er nemlig klar til at afsætte 6,5 mia. kr. til forbedringer af E45 mellem Randers S og Kolding.
Det fremgår af regeringens udspil til de kommende infrastrukturforhandlinger.
Forbedringerne af motorvejen er delt op i fire projekter, som ifølge regeringen vil reducere trængslen og skabe bedre sammenhængskraft i Jylland, fordi det bliver hurtigere og nemmere at komme frem på motorvejen.
Udspillet er en glædelig nyhed, men vi er ikke færdige, før vi har fået det sidste stykke op mod Randers med.
Borgmestre tilfredse
Et af projekterne er den godt 19 km lange strækning mellem Aarhus N og Aarhus S, som i første omgang skal udvides til seks spor.
Borgmester Frands Fischer (S), Skanderborg Kommune, er glad for, at motorvejen langs Aarhus nu får et ekstra spor, ligesom der er stor tilfredshed med udvidelsen syd for Skanderborg.
»Det er os alle i det østjyske, som får glæde af det. Vi har i Business Region Aarhus mange virksomheder, som ligger langs det motorvejsstræk, og byrådet i Aarhus og Jacob Bundsgaard må også være tilfreds med det,« mener han.
Og netop Aarhus-borgmesteren er godt tilfreds.
»Vi har i hele Østjylland arbejdet benhårdt for at få E45 på dagsordenen. Der er trængsel hver eneste dag, og tingene står ofte stille morgen og eftermiddag. Derfor er det helt nødvendigt med en udvidelse af E45, så hvis det er med i regerings udspil, så er der kun grund til at hilse det velkommen, og opfordre til, at de øvrige partier i Folketinget bakker det op,« siger borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S).
Det er dog et skår i glæden, at der i udspillet ikke er lagt op til mere asfalt fra Aarhus N mod Randers S. Her skal udelukkende tilslutningsanlæggene ombygges, så det tager toppen af trafik-trængslen.
»Udspillet er en glædelig nyhed, men vi er ikke færdige, før vi har fået det sidste stykke op mod Randers med. Så det er bestemt et udestående, men der er også andre partier, der skal have indflydelse på det, så en opfordring til at de andre partier har opmærksomhed på det sidste stykke,« siger Jacob Bundsgaard.
Hos Favrskovborgmester Nils Borring (S) er man spændt på, om det samlede udspil bringer nyt i forhold til en udvidelse af rute 26.
»I fællesskabets interesse har E45 en høj prioritet. Rute 26 er for os førsteprioritet. E45 går ikke gennem nogle af vores byer direkte, men vi har en rute 26, der gør, så det er den, vi har haft mest fokus på,« siger han.
Forventer mere
Direktør Marc Perera Christensen, Erhverv Aarhus, kalder det »grundlæggende positivt at mindske trængslen rundt om Aarhus«, men han håber, at forhandlingerne vil give mere.
»Vi håber, at de østjyske folketingsmedlemmer og de transportordførere, vi har været i dialog med, bredt kan se et perspektiv i at styrke sammenhængskraften, og det handler også om udvidelsen op mod Randers, fordi det østjyske bybånd opererer fra Vejle til Randers,« siger Marc Perera Christensen, som også understreger behovet for en tunnel under Marselis Boulevard og en bedre forbindelse til lufthavnen.
Ifølge direktør Claus Bech, Aarhus City Forening, vil en forbedret tilgængelighed på motorvejen omkring Aarhus betyde noget for at trække folk ind byen.
»Det betyder, at folk uden problemer kan søge ind til byens handels-, kultur- og restaurationsliv. Derfor er det også virkelig afgørende, at Marselistunnelen kommer på. Den vil gøre byen lettere tilgængelig, når folk kommer ad motorvejsnettet og skal ind til havnens store p-huse,« siger Claus Bech.
»I det store billede er udvidelsen til Randers og nordpå også vigtig, og ligeså motorvejen ud over Djursland til Grenaa.«
Flere projekter i vente
Transportministeren understreger, at en udvidelse af E45 står meget højt på regeringens dagsorden.
»En udvidelse af E45 kommer hele Danmark til gavn, derfor er det et af de projekter, der går forud for andre projekter,« siger Benny Engelbrecht (S).
Onsdag ville han ikke sige noget om en mulig motorvej på Djursland fra Aarhus til Aarhus Lufthavn eller helt til Grenaa – eller for den sags skyld udtale sig om en mulig Marselistunnel i Aarhus. Han vil heller ikke afsløre, hvorvidt regeringen vil prioritere en fast forbindelse over Kattegat eller en ny midtjysk Hærvejsmotorvej.
»Der er masser af gode projekter, som vi kommer til at tale nærmere om, efter at vi torsdag har fremlagt vores samlede udspil om fremtidens infrastruktur.«