Molslinjen beklager manglende busforbindelse til ny færgeterminal

Aarhus Kommune har afvist at etablere en buslinje til ny færgeterminal trods ønske fra Molslinjen og Aarhus Havn.

Artiklens øverste billede
Der er ingen busforbindelse til Molslinjens nye terminal på Aarhus Havn. Foto: Casper Dalhoff

På de fleste parametre lader Molslinjens flytning til at have været en succes. Trafikken til og fra Østhavnen er gledet problemfrit, og kun enkelte passagerer har haft svært ved at finde vej.

Men der har dog været lidt kritik fra kunderne om manglen på en busforbindelse ud til den nye færgeterminal. Er man gående passager, skal man på noget af en spadseretur ud langs den nyanlagte havnevej. 5 km er der eksempelvis på gåben fra Park Allé i centrum til det yderste af Østhavnen.

Ifølge Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, er færgeselskabets ønske om en bybuslinje blevet afvist af kommunen.

»Vi har haft en lang dialog med Aarhus Kommune om det her, men kommunen har meddelt, at den ikke mener, at der er grundlag for at etablere offentlig transport herud. Det er vi selvfølgelig kede af, for vi har forsøgt at argumentere for, at det er en god idé,« siger han og peger på, at også Molslinjens medarbejdere og de mange andre ansatte på Aarhus Havn kunne drage nytte af en busforbindelse.

Ifølge Jesper Maack har færgeforbindelsen mellem Aarhus og Sjællands Odde årligt 60.000 passagerer, som køber en billet til gående Han understreger dog, at nogle af dem er på cykel, mens andre bliver kørt til færgen og sat af.

»Så det er ikke en folkevandring af 60.000 mennesker, som har spændt traveskoene. Så mange er det heller ikke, der går. Men det var selvfølgelig noget nemmere at gå til færgen, da vi var inde midt i Aarhus,« forklarer pr- og kommunikationschefen.

Hos Aarhus Kommune har man også fået flere henvendelser vedrørende manglen på busforbindelse, ligesom Aarhus Havn også har ytret ønske om det, fortæller Rigmor Korsgaard, chefkonsulent i Kollektiv Trafik.

»Men grundlæggende mener vi ikke, at der er et tilstrækkeligt passagergrundlag til at kunne have en bybuslinje kørende. Så skal der i givet fald sættes penge af til det, eller også skal der skæres i bybustrafikken et andet sted. Vi skal jo sørge for, at ressourcerne anvendes der, hvor der er flest mennesker at køre rundt med,« fastslår hun.

Hun peger også på, at de fleste, der køber billet som gående, bliver kørt til færgen eller cykler.

»Den anden mulighed er Flextur, der er et Midttrafik-tilbud, som kommunen giver tilskud til. Her kan man bestille en tur mellem adresser i typisk landområdet eller til knudepunkter inde i Aarhus. Her har vi indbefattet Østhavnen, så Flextur også gælder derude,« lyder det fra Rigmor Korsgaard.

Molslinjen har dog endnu ikke opgivet kampen.

»Det er en udfordring, og vi er ikke nået i mål med Aarhus Kommune på det her. De synes, det er for dyrt. Men vi opretholder en dialog med kommunen om det, for det hele er også meget nyt, og vi vil løbende blive erfaringer med den nye placering rigere,« siger Jesper Maack.

Lokalavisen Aarhus

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.