Aarhus Havn vil i front som bæredygtig havn

Elbiler, solceller og landstrøm skal være med til at placere Aarhus Havn som den mest bæredygtige havn i Østersø-regionen, lyder målet i en ny strategiplan frem mod 2024.

Artiklens øverste billede
Aarhus Havn fik i 2018 et overskud på 72 mio. kr. Foto: Jørgen Weber, Aarhus Havn

Aarhus Havn afsætter 2,5 mio. kr. årligt frem til 2024 som led i en ny strategi, der skal gøre havnen til den mest bæredygtige havn i Østersø-regionen. Pengene skal bl.a. bruges til at hyre folk med forstand på bæredygtighed: 

»De 2,5 mio. kr. skal i første omgang bruges til at hyre ressourcer til arbejdet med bæredygtighed, og det kan muligvis være ansættelse af en koordinator til området eller via partnerskaber, så vi kan arbejde professionelt med bæredygtighed. De konkrete større bæredygtighedsprojekter skal der findes yderligere finansiering til,« siger Jakob Flyvbjerg Christensen, direktør for Aarhus Havn.

Vi skal nu i gang med at finde ud af, hvor vores klimaaftryk ligger. Vi vil være CO2-neutrale i 2030 som virksomhed.

Jakob Flyvbjerg Christensen, direktør for Aarhus Havn

Beløbet fremgår af en ny strategiplan, der gælder frem mod 2024, og planen har det overordnede mål at gøre Aarhus Havn til ”den ledende bæredygtige havn i Østersø-regionen”. Havnen skal som virksomhed være CO2-neutral i 2030, og dermed får den samme målsætning som havnens ejer, Aarhus Kommune.

»Vi skal nu i gang med at finde ud af, hvor vores klimaaftryk ligger. Vi vil være CO2-neutrale i 2030 som virksomhed, og så vil vi skabe rammer, så vi også kan hjælpe de landbaserede virksomheder på havnen til også at blive CO2-neutrale,« siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Konkret skal havnens CO2-neutralitet opnås ved bl.a. at kigge på havnens egne køretøjer, hvor den første el-bil er indkøbt, og andre maskiner er justeret til at køre på el. Det handler om sortering af affald, byggeri med bæredygtige byggematerialer, placering af solceller på taget af havnens bygninger eller solceller på vandoverfladen, ligesom landstrøm til skibe i havn er et område, der er ved at blive undersøgt.

I byrådssalen var der i maj kritik af Aarhus Havns manglende fokus på bæredygtighed i årsrapporten for 2018, men når det fokus først kommer nu, er det ifølge havnedirektøren, fordi havnen har brugt alle kræfter på at komme ud af den krise, som havnen stod i omkring 2013.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.