Halvdelen af Ø-linjen klar til indvielse
De første to etaper af Ø-linjen på Aarhus Ø indvies mandag af borgmester, beboere, bygherrer og arkitekter.
Beton og glas er der nok af på Aarhus Ø, men det grønne får også en plads - eller linje om man vil - og mandag indvies de første to af i alt fire etaper af den såkaldt Ø-linjen.
Projektet startede i 2014 med den såkaldte Ø-haven, hvor der på den tomme grund ude på spidsen, hvor Lighthouse-tårnet skal bygges, blev etableret små nyttehaver. Siden er Ø-haven blevet en integreret del af Ø-linjen, som skal være et samlingspunkt for beboerne og besøgende i området.
Ø-Linjen strækker sig langs de fire kommende øer på den gamle pier 4, der er den første del at bydelen Aarhus Ø. Projektet dækker over 8.000 kvm. med et grønt lærred, der skal danne grundlag for ophold, aktivitet og nydelse for bydelens beboere og besøgende. Projektet er udviklet af Sleth Arkitekter og bygherrer i samarbejde med en række beboere på Aarhus Ø.
Indvielsen er mandag kl. 15 med taler af borgmester Jacob Bundsgaard (S), Bente Lykke Sørensen, arealudviklingschef ved Aarhus Kommune, Torsten Fels, adm. direktør ved Pensam, og Søren Leth, partner ved Sleth Arkitekter.