Kun store investeringer eller ny teknologi kan sikre elbiler

Det vil kræve store investeringer eller endnu ukendt teknologi for at følge med elbilernes indtog i Aarhus, siger klimachef.

Artiklens øverste billede
Der er indregistreret ca. 500 elbiler i Aarhus Kommune. To aarhusianske bilforhandlere melder om stor interesse for nye elbilmodeller. Foto: Miriam Dalsgaard

Elbilen er spået det helt store gennembrud i 2019, hvor prisen kommer til at ligge på omkring 300.000 kr. for en bil, der kan køre over 400 km på en opladning. Men mens aarhusianske bilforhandlere melder om stor interesse for nye elbilmodeller, er kablerne flere steder i kommunen så små, at der vil være problemer med leverancen af strøm, hvis flertallet på en villavej i dag skiftede til elbil.

Det forklarer Henrik Müller, der som chef for Aarhus Kommunes klimasekretariat samarbejder med byens elselskaber for at komme foran efterspørgslen på strøm. Den langsigtede opgave er bl.a. at sikre strøm til de op mod 46.000 el- og hybridbiler, der ventes i kommunen i 2030.

Problemet opstår, hvis der kommer mere end et par elbiler på en villavej. Så skal der trækkes helt nye kabler og laves nye transformatorstationer.

Henrik Müller, chef for Aarhus Kommunes klimasekretariat

»En elbil bruger lige så meget strøm som et helt parcelhus. Lige nu, hvor der ikke er så mange elbiler, kan man stadig bruge de kabler, der ligger i jorden. Men nogle steder i kommunen kan kablerne faktisk ikke trække en elbil, og problemet opstår, hvis der kommer mere end et par elbiler på en villavej. Så skal der trækkes helt nye kabler og laves nye transformatorstationer,« siger Henrik Müller, der pointerer, at forbrugerne ender med at betale over elregningen, når elselskaberne skal investere i ny infrastruktur.

Tomme rør og nybyggeri

Aarhus Kommune har ikke mange muligheder for at stille krav til udbygning af elnettet, da ansvaret ligger hos elnetselskaberne. Men igennem kommunens samarbejde med selskaberne kigges der blandt andet på, om der kan etableres nye elkabler og tomme rør til fremtidige kabler, når kommunens fjernvarmeselskab lægger nye fjernvarmerør. Derudover anbefaler Teknik og Miljø bygherrer at lægge tomme rør ned i forbindelse med nybyggeri.

Men elnettet i Aarhus Kommune blev lavet i en tid, hvor ingen troede på elbiler, derfor vil det kræve kæmpe investeringer at grave veje, stier og kvarterer op for at lægge nye kabler til at følge med behovet for el, siger Henrik Müller:

»Så vi skal sammen finde andre løsninger, mens vi endnu har tid. Måske kan man udvikle et batteri, der står i villakvarterer og lader op, mens folk er på arbejde, hvorefter de kan levere den nødvendige strøm resten af dagen. Måske skal elbiler stoppe med at lade, når man tænder sit komfur, eller måske skal de selv køre hen til centrale ladesteder.«

Alle biler er solgt

Der er i dag indregistreret ca. 500 elbiler i Aarhus Kommune, og der findes omkring 150 offentligt tilgængelige ladestandere. At dømme på interessen for elbiler hos to aarhusianske bilforhandlere kan tallet tage et ordentligt nøk opad i det kommende år. Nellemann Århus i Viby melder om stor interesse for Kias E-Niro, en model, der blev solgt seks af i forrige weekend. Hos Match Biler i Viby er der solgt næsten 30 stk. Hyundai Kona Electric, før kunderne overhovedet har haft mulighed for at prøvekøre den.

»Det er rigtig mange og nok en stor del af de biler, vi kan få leveret i år. Det er vi ikke vant til,« siger Niels Sørensen, indehaver af Match Biler.


Aura Energi og Nrgi deles om at drive elnettet i Aarhus og er med i kommunens samarbejde om at finde på nye måder at levere strøm til aarhusianerne. Auras direktør, Carsten Høegh Christiansen, vurderer, at elbiler på sigt risikerer at skabe et massivt pres på elnettet. En del af løsningen er ifølge direktøren adfærdsregulering på brugen af strøm. Derfor er selskabet inden for to år klar med billigere strøm om natten.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.