En ny, men genkendelig ”Carmen” udfordrer med blod, bander og bold

Den Jyske Opera går til traditionerne i opera. Det gælder også med ”Carmen”, som efter en landsturné nu får Aarhus-premiere på lørdag.

Artiklens øverste billede
»Carmen er ikke så langt fra livet nu til dags,« mener den amerikanske instruktør Thaddeus Strassberger, som i sin udgave af den berømte opera for Den Jyske Opera har valgt at tage handlingen fra 1830 op til 2018. Foto: Anders Bach/Den Jyske Opera

Hører ”Carmen” til i 1830’erne, eller er det helt i orden at trække handlingen op til nutiden?

For det er, hvad den amerikanske instruktør Thaddeus Strassberger har valgt at gøre i sin opsætning af Georges Bizets velkendte opera fra 1875 for Den Jyske Opera.

Det har delt avisernes anmeldere. Flere af dem var med, da operaen havde premiere i Sønderborg den 5. oktober. Siden da har den turneret i landet og slutter i Aarhus, hvor den spiller seks gange, første gang lørdag den 24. november.

Fire stjerner fra JP

Der er fodbold på skærmen, mens Carmen bliver stadig mere udfordret i sit liv. Fotograf Anders Bach, Den Jyske Opera

Det eneste, du skal være forberedt på, når du går til opera, er at se og lytte

Thaddeus Strassberger, instruktør på "Carmen"

Jyllands-Postens anmelder var glad for Strassbergers moderne greb om operaen. Der var fire af seks stjerner til operaen for at mikse jeans, flakkende fladskærme, coke og mobiltelefoner med »Bizets storslåede musik fra 1800-tallet«: »Dette miks giver et delvist vellykket resultat. Scenen er stationær og har de rå og industrielle rammer fra Carmens tobaksfabrik som kulisse,« skrev anmelderen og fortsatte: »Blandt de øvrige medvirkende var i og for sig vellykkede, skæve karakterer, som dog stod i lidt forstyrrende kontrast til musikken.«

Min stil er inspireret af Quentin Tarantino, siger Thaddeus Strassberger: »Der er meget blod, virkelig meget blod.« Det har har understreget med belysningen. Foto: Anders Bach, Den Jyske Opera

Amerikansk gangsterdrama

Børsen takserede med tre af seks stjerner og mente, »at man nemt kan komme i tvivl om, hvad ”Carmen” egentlig handler om i Thaddeus Strassbergers opsætning«.

Kristeligt Dagblad kunne kun give to af seks stjerner for en nyfortolkning, »som minder om et underlødigt amerikansk gangsterdrama«: »Opdateringer kan være perspektivrige, men kræver naturligvis den samme kunstneriske stringens som traditionelle opsætninger. Og i Thaddeus Strassbergers instruktion og iscenesættelse knækker filmen gang på gang, som når nogle flyttemænd kommer ind med Samsung-fladskærme, mens sopranerne synger ”Nu kalder sigøjnerpigerne til sang”.«

Politiken var i store træk enig og mente, at en »kvalmende barsk opdatering af ”Carmen” smadrer den berømte opera: »Det er ikke bare fransk, men også lidt amerikansk tale imellem det sungne, og hvis Den Jyske Opera tidligere måske har været forsigtig med opsætningerne af sine populære turnéoperaer, giver de den nu fuld skrald, hvilket egentlig er fedt. Hvis ikke lige det kammede så helt og totalt over.«

Det betød, at operaen måtte nøjes med to af seks hjerter.

Der er dobbeltbesætning på "Carmen". fordi operaen har været på turné. Her er der Francine Vis som Carmen. Fotograf Anders Bach, Den Jyske Opera

Noget på hjerte

Til gengæld mente JydskeVestkysten, at ”Carmen” var en »udfordrende og spændende version af elsket klassiker«: »Strassberger har sandelig noget på hjerte med denne moderne version. Og når man lige har vænnet sig til sangernes mobiltelefoner og fjernsyn på bagscenen med billeder af tyrefægtning og spansk fodbold, glæder man sig over, at instruktøren har turdet udfordre den elskede klassiker.«

Thaddeus Strassberger har selv været helt klar over, at han udfordrer vanerne, men husker publikum på, at da operaen havde premiere i Paris i 1875, vakte den også furore.

»”Carmen” foregår nu, og sangerne agerer i nuet, det samme med sprog, påklædning og scenografi,« sagde han til Jyllands-Posten lige inden premiereren i oktober.

»Det er ikke en intellektuel beslutning, jeg har taget, den er baseret på følelser og fornemmelser. Vi har selv gennemgået teksten flere gange for at se på, hvad historien om Carmen er, og hvordan vi kunne skære den til uden at skære meningen fra. Vi ville have den ærlige udgave – ikke blot en fortolkning af en fortolkning. Så det er en ny Carmen, men en genkendelig Carmen, der kommer på scenen.«
Den amerikanske instruktør Thaddeus Strassberger. Foto: Laura Krogh

Kom uforberedt

Thaddeus Strassberger har en opfordring til publikum:

»Lad nu være med at sidde at læse en hel masse om ”Carmen” på forhånd. Tag ind at se den, fuldstændig ligesom du ville gå ind at se den nye James Bond-film. Du ville jo aldrig sidde at læse side op og side ned om hele historien bag James Bond-figuren; du vil bare se filmen og overraskes,« siger han.

»Bare fordi det er opera, behøver man ikke være så uendeligt velforberedt. Du behøver ikke vide, hvornår Georges Bizet blev født. Læs det bagefter, hvis du vil vide mere – og gør det endelig, så du bliver en operafan ligesom alle os andre – men først bagefter. Det eneste, du skal være forberedt på, når du går til opera, er at se og lytte.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.