Fortsæt til indhold
Mellemøsten

USA anklages for aftalebrud efter angreb på kystovervågning i Iran

Beskyldninger om brud på våbenhvileaftale fyger frem og tilbage mellem Iran og USA efter angreb i Mellemøsten.

/ritzau/

Irans udenrigsministerium anklager USA for at have begået en ”åbenlys overtrædelse” af den våbenhvileaftale, som de to lande har indgået.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Baggrunden er, at USA fredag rettede nye angreb mod Iran.

Ifølge Iran var angrebene rettet mod iransk kystovervågning.

- Disse brutale angreb, som var rettet mod iranske overvågningsfaciliteter ved kysten, er en åbenlys overtrædelse af forståelsespapiret om en afslutning på krigen, skriver Irans udenrigsministerium i en udtalelse.

USA har ikke lagt skjul på, at landet fredag angreb Iran. Men amerikanernes beretning om, hvad der blev ramt, er en smule anderledes end Irans.

Amerikansk militær har således meddelt, at det fredag angreb radarstationer ved den iranske kyst, men også iranske missil- og dronedepoter.

Ifølge USA skete det som et modsvar på et angreb, der fandt sted torsdag, og som Iran ifølge USA stod bag.

Her blev et skib, der sejlede gennem Hormuzstrædet, angrebet.

Iran havde forinden udsendt en advarsel om, at skibe ikke skulle bruge andre ruter gennem strædet end dem, som Iran havde godkendt. Hvor skibet præcist sejlede, og hvorfor det blev angrebet, er dog uklart.

Angrebet på skibet fik fredag USA’s vicepræsident, J.D. Vance, til at advare om, at ”vold vil blive mødt med vold”.

- Iran har underskrevet en aftale om våbenhvile. Vi har overholdt den. Hvis de har indvendinger mod den måde, MoU’en (Memorandum of Understanding, red.) bliver udmøntet på, kan de løfte røret, skrev vicepræsidenten på X.

Det såkaldte Memorandum of Understanding (MoU) er et forståelsespapir, som USA og Iran blev enige om tidligere i juni.

Det har til formål at forlænge våbenhvilen og skabe en politisk ramme for en mere detaljeret aftale om afslutningen på krigen.

USA’s militærs centralkommando, U.S. Central Command, har beskrevet det iranske angreb som et klart brud på våbenhvileaftalen. Det samme har præsident Donald Trump gjort.

Iran har svaret igen på USA’s angreb fredag med angreb på mål med forbindelse til USA i regionen omkring Den Persiske Golf, meddelte Revolutionsgarden natten til lørdag ifølge iransk stats-tv.

Lørdag formiddag bekræfter det iranske udenrigsministerium, at det har angrebet mål med forbindelse til USA.

Det fremgår ikke af oplysningerne fra Iran, hvem eller hvad angrebene konkret var rettet mod, men i en opfølgende melding fra Bahrains statslige nyhedsbureau lyder det, at Bahrain har været under angreb.

Bahrain, som er en østat i Den Persiske Golf, er ifølge statsmediet lørdag blevet angrebet af adskillige iranske droner.

Hvilket eller hvilke mål i Bahrain, der er ramt, er ikke oplyst, men USA har en flådebase i netop Bahrain, som flere gange tidligere er blevet angrebet af Iran under krigen. Basen er helt central for USA’s flådeoperationer i regionen.