Voldsomt lang tunnel skal gå gennem alperne
Borearbejdet er allerede startet. En af Europas længste tunneler skal forbinde fransk og italiensk by.
Planerne om at lave en af Europas længste tunneler er nu kommet på plads efter 20 års forsinkelser.
En dobbeltsporet jernbanestrækning på 270 km skal forbinde den franske by Lyon og den italienske by Torino. Ud af de mange kilometer jernbane skal 57 km af dem være i en tunnel, der skal gå lige i gennem alperne.
Tunnelen skal være med til at halvere den tid, som det tager at komme fra den ene by til den anden.
"Efter den italienske regering i sidste uge endeligt godkendte projektets design kan Lyon-Torino-projektet ikke længere stoppes, og det er en kæmpe succes for alle de involverede parter," sagde koordinatoren for Europa-Kommisionens infrastrukturstøtteprogram Laurens Jan Brinkhorst.
Tunnelen har været på tegnebrættet længe, men er ikke blevet godkendt af begge landes regeringer før nu.
Det skyldes både den økonomiske krise og en del protester fra miljøbevægelser og lokale beboere i Italien. Det skriver Ingerniøren.dk.
Et af argumenterne imod tunnelen har været, at anlægsarbejdet i den komplicerede geologi muligvis reducerer grundvandstanden i området. Påstanden er, at tunnelbyggeriet kræver bortpumpning af 1.000 liter indstrømmende vand i sekundet.
Det er ikke lang tid, der er gået siden landene blev enige om at bore tunnelen før, at arbejdet er gået i gang.
Man er faktisk allerede begyndt at bore sig igennem alperne fra begge sider. Man regner med, at borearbejdet kommer til at tage fem et halvt år. Derefter skal skinnerne og alt teknikken installeres. Tunnelen skal bores 570-750 meter over havet.
Ifølge det danske fagblad kommer jernbanestræningen til at koste 194 mia. kr., hvor 62 af dem går til arbejdet med at få tunnelen lavet.
Tunnelen forventes at åbne omkring 2025, og bliver designet til, at både gods- og passagertoge skal køre igennem den med en hastighed på omkring 250 km/h.
Den længste tunnel i verden er en tunnel i Kina, der forbinder byerne Dalian og Yantai. Den er stadig i gang med at blive lavet, men den kommer efter planen til at måle 123 kilometer i længden, hvilket vil være en ny verdensrekord for tunneller til højhastighedstog. Man regner med, at den vil komme til at koste 195 mia. kr.