Digital chef: Bevægelser på sociale medier gør folk modige

MeToo-kampagnen rammer en tid, hvor ærlighed på de sociale medier er en tendens, siger ekspert.

Artiklens øverste billede

Den verdensomspændende MeToo-bevægelse er blevet magtfuld, fordi den rammer ind i en tid, hvor brugerne på de sociale medier har lyst til at være ægte, ærlige og nedbryde tabuer.

Det siger Nathalie C. Larsen, som er digital chef og sociale medier-strateg ved rådgivningsvirksomheden Lead Agency, efter at Time Magazine har kåret tavshedsbryderne i kampen mod sexchikane som Årets Person 2017.

De er blandt andet kendt fra hashtagget Metoo på sociale medier.

- Bevægelsen er den perfekte hybrid mellem god timing, hvor vi i dag kan tale om krænkelser og overgreb på en anden måde, end vi kunne får ti år siden, og tidens tand på de sociale medier, hvor mange er trætte af perfekthedskultur og selviscenesættelse, siger Nathalie C. Larsen.

Udtrykket MeToo blev faktisk allerede brugt for mere end ti år siden af aktivisten Tarana Burke. Det var som led i hendes arbejde med at opbygge solidaritet blandt unge, der havde været udsat for chikane og overgreb.

Men den aktuelle kampagne, som har haft konsekvenser for flere magtfulde mænd, blev skudt i gang, med et tweet fra den amerikanske skuespiller Alyssa Milano.

Hun skrev 15. oktober på Twitter: "Hvis du har været udsat for sexchikane eller overgreb, så skriv "MeToo" som svar på det her tweet.

Derefter gik hun i seng, og da hun vågnede næste morgen, havde mere end 30.000 mennesker brugt hashtagget MeToo.

- Det særlige ved sociale medier er, at de er et samlingspunkt, hvor din stemme bliver én af mange, siger Nathalie C. Larsen.

- Det kan dels gøre folk modige, og det kan dels sikre, at du ikke føler dig alene. Det er det, sociale medier udbyder i sin kernedna, siger hun.

MeToo-bevægelsen har haft store konsekvenser for flere magtfulde mænd, som er blevet anklaget for at have begået sexchikane.

- Det er ikke bare fortællinger på nettet, men det er virkelighed, og derfor ser vi, at det har fået stor betydning, siger Nathalie C. Larsen.

- Det er på den ene side godt, men det kan også være svært at korrekse en potentiel anklage, som der måske er hold i og måske ikke. Det er svært på de sociale medier, når der først er trykket "offentliggør".

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.