- For abonnenter
Vi trodser de gode råd og drikker mere sodavand
Effekten af en lavere afgift på sodavand har fået salget af sodavand til at stige – stik imod alle sundhedsråd steg forbruget sidste år med 4 pct. og siden 2012 med 20 pct.
1,5 liter Coca-Cola eller Faxe Kondi for 10 eller 12 kr. Eller en hel kasse med 24 dåser Fanta eller Schweppes Lemon for 75 kr.
Detailhandelen glæder sig over, at sukkerafgiften på sodavand er fjernet og kører konstant slagtilbud på sodavand. Det ser ud til at virke:
Sidste år steg salget af sodavand i Danmark med 4 pct., mens salget siden 2012 – ifølge tal fra Bryggeriforeningen – er vokset med over 20 pct. I en periode hvor prisen på sodavand samtidig er faldet med omkring 20 pct., især påvirket af, at afskaffelsen af den særlige sukkerafgift på sodavand fra den 1. januar 2014 gjorde en liter sodavand 1,60 kr. billigere.
Det er helt selvindlysende en uhensigtsmæssig udvikling, at forbruget af sodavand stiger.
Noget af stigningen er formentlig sket på bekostning af grænsehandelen, men sidste år havde det øgede salg i Danmark ingen nævneværdig effekt på grænsehandelen, vurderer kilder i Skatteministeriet, der løbende undersøger handlen med især øl, sodavand, vin, tobak og alkohol syd for grænsen.
I Bryggeriforeningen forklarer direktør Niels Hald stigningen i det danske salg af sodavand med en kombination af den fjernede afgift og et generelt stigende forbrug af sodavand.
Professor, overlæge, dr.med. Bjørn Richelsen fra Aarhus Universitetshospital betegner udviklingen som »uhensigtsmæssig«.
»Det er helt selvindlysende en uhensigtsmæssig udvikling, at forbruget af sodavand stiger,« siger Bjørn Richelsen.
»Det giver en øget risiko for sygdomme