Ny pædagogik efter 20 år – leg skal afløse læring i daginstitutioner

I et forslag til en ny dagtilbudslov skal legen ikke længere være underlagt læring.

Artiklens øverste billede
I et forslag til en ny dagtilbudslov skal legen ikke længere være underlagt læring. Arkivfoto

De seneste 20 år har børne- og skolepolitikken i Danmark i høj grad handlet om læring. I skolen testes eleverne, og de deltager i Pisaundersøgelserne, og børnehaverne har siden 2004 haft læringsmål, så børnene bliver klar til skolen.

Ifølge pædagogiske eksperter er det forslag til en ny dagtilbudslov, som netop er sendt i høring, et opgør med dette fokus på læring. Formålsparagraffen, som angiver, hvordan vi driver daginstitutioner i Danmark, ændres, så der igen kommer fokus på leg og på dannelse: Miljøet i en daginstitution skal ikke længere fremme »udvikling og læring« – det skal være et sted, »hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv«.

Legen bliver igen noget, som har en værdi i sig selv, og ikke noget, der kun sættes i forhold til læring.

Jan Kampmann, professor ved Roskilde Universitet

Dertil kommer, at læringsmålene skal være bredere, og at kommunerne ikke længere skal godkende og evaluere målene.

»Tendensen har de seneste mange år været, at legen har været underlagt læring. Nu bliver legen genopfundet, legen bliver igen noget, som har en værdi i sig selv, og ikke noget, der kun sættes i forhold til læring,« siger Jan Kampmann, professor ved Roskilde Universitet.

Stig Broström, professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet, kalder det et markant kursskifte og en tilbagevenden til en nordisk tradition, hvor leg og dannelse er højt prioriteret.

»Nu kommer de pædagogiske diskussioner til at handle om, hvordan man bedst danner små børn, og hvordan man kan lære gennem leg – og ikke kun hvordan børn kan lære, som det har været de seneste år.«

Børne- og socialminister Mai Mercado (K) siger, at hun er stolt af, at legen bliver fremhævet i lovforslaget.

»Vi får sat ord på, hvad der skal forstås ved dannelse, leg og læring. Og på den måde sætter vi en fælles retning for alle dagtilbud.«

 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.