Netbutik har syv ringbind fyldt med uopklarede svindelsager

Svindel med dankort i netbutikker er i løbet af et år næsten fordoblet. Politiet er ikke gearet til it-kriminalitet, lyder det fra FDIH og Dansk Erhverv.

Artiklens øverste billede
Jacob Risgaard, indehaver af Coolshop i Nørresundby har ringbind med flere end 1.000 sager om bedrageri med betalingskort. Politiet har opklaret et par af sagerne - resten er henlagt. Foto: Tanja Carsten Lund

En del af landets netbutikker er så frustrerede over politiets indsats mod svindel, at de helt er holdt op med at anmelde sagerne til politiet.

Det siger Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

»Det er spild af tid. Vi har ikke fået nogen hjælp overhovedet, ingen sparring, ingen feedback,« siger Kasper Witt, indehaver af netbutikken Goshopping i Herning.

Hos Coolshop i Aalborg deler indehaver Jacob Risgaard hans frustration. Han har syv ringbind med flere end 1.000 uopklarede sager om dankortsvindel.

Sidste år havde netbutikkerne et direkte tab på 55 mio. kr. som følge af dankortsvindel. Det er en stigning på 86 pct. i forhold til året før. Ifølge FDIH er situationen uholdbar.

»Politiet henlægger sagerne og har ikke ressourcer til at efterforske dem. Det krænker vores retsbevidsthed. Politiets ageren er præget af dumme, gamle rutiner, som ikke giver mening i en digital tidsalder,« siger informationschef Henrik Theil, FDIH.

Han henviser bl.a. til en sag fra sidste uge, hvor en kvinde fra Næstved fik misbrugt sine kortoplysninger hos Skisport.dk, men selv om indehaver Rasmus Skov meldte sagen til politiet i håb om at få taget svindleren på fersk gerning, da pakken blev afhentet i en kiosk, afviste politiet at gå ind i sagen.

Fung. vicepolitiinspektør Trine Møller, afdelingen for økonomisk kriminalitet i Københavns Politi, forstår godt netbutikkernes frustration.

»Men hvis de ikke anmelder sagerne, har vi ingen mulighed for at gøre noget ved dem,« siger hun og pointerer, at også butikker og forbrugere har et ansvar for aktivt bekæmpe svindlen.

Som reaktion på den stigende svindel indfører Nets om få uger et system, så forbrugere ved køb over 450 kr. skal indtaste en ekstra kode, som de får på en sms. Nets håber, at det kan fjerne 40 pct. af svindlen.

I Nationalt Center for Cybersikkerhed, NC3, erkender juridisk chef Rebekka Schjellerup, at antallet af sager om databedrageri er eksploderet, men hun afviser, at de bliver syltet:

»Vi kan se, at der er kommet markant flere sager. Det er grunden til, at vi nu sætter ekstra fokus på området og med en ny tre-årig operativ strategi vil organisere vores indsats mere effektivt.«

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) siger i et skriftligt svar, at databedrageri er et fokusområde for regeringen:

»Derfor vil vi også se på, om straffeloven passer på denne form for kriminalitet i vores digitaliserede verden, når vi nedsætter en Straffelovskommission.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen