Indland

Politiet må opgive udsendelser af afviste asylsøgere helt ude ved flyet

Det har spredt sig som ringe i vandet blandt afviste asylsøgere, at råb, skrig og fysisk modstand om bord på flyet kan forpurre en udsendelse i sidste øjeblik.

Mehdi Rahimi fortæller, at han tre gange har undgået udsendelse helt ude ved flyet, fordi piloten nægtede at tage ham med. Foto: Tobias Nicolai

Hænderne var i håndjern, fødderne fikseret og på hovedet havde han en bokseagtig hjelm, så han ikke kunne gøre skade på sig selv.

De kan fortælle til de andre, at nu er det lykkedes mig at forhindre det tre gange, fordi jeg satte mig til modværge, så spreder det sig som ringe i vandet.
Richard Østerlund la Cour, politiinspektør

Den 35-årige iraner Mehdi Rahimi fortalte i fredags i Jyllands-Posten, hvordan han flere gange har været meget tæt på at blive sendt ud af landet, men at det blev afværget, fordi piloten nægtede at tage ham med.

Det er langtfra en enestående situation, viser tal fra Rigspolitiet. De seneste år er det i gennemsnit sket én gang om dagen, at politiet har måttet aflyse en ellers planlagt udsendelse af en afvist asylsøger. I år er antallet af aflyste udsendelser pr. 23. august oppe på 172.

I en del af tilfældene sker aflysningen helt ude ved eller i flyet, fordi udlændingen sætter sig til modværge og råber og skriger, fortæller politiinspektør Richard Østerlund la Cour, chef for Udlændinge Center Nordsjælland (UCN), der har det operative ansvar for udsendelse af afviste asylsøgere fra hele landet.

»Når vi sidder i et almindeligt kommercielt rutefly, så er det kaptajnen, der har den absolutte myndighed, både i forhold til sikkerhed og øvrige passager. Hvis han siger, at det der, det kan jeg ikke stå inde for, og jeg vil gerne bede jer om at stå af, så er vi nødt til det,« siger Richard Østerlund la Cour, der ikke har tal på, hvor stor en del af aflysningerne, der sker på denne baggrund.

Men i Rigspolitiets seneste publikation om udsendelse af udlændinge fra i fjor konstateres det, at der er »et stigende problem med, at udsendelser aflyses på grund af, at udlændingen modsætter sig ombordstigningen på flyet«.

Afviste asylsøgere

Udsendelser

  • 1.396 asylsøgere, der har fået endeligt afslag på asyl, er ikke rejst hjem frivilligt og er i såkaldt udsendelsesposition.
  • 300 afviste asylsøgere er blevet udsendt i år.
  • Politiet har i år i 172 tilfælde måttet aflyse en planlagt udsendelse af en afvist asylsøger. Derudover er der i 159 tilfælde aflyst en udsendelse af en person, der som følge af den såkaldt Dublinforordning skulle have sin asylsag behandlet i et andet EU-land.

De afviste inspirerer hinanden

Der foregår en vis inspiration, fortæller Richard Østerlund la Cour.

»Asylsøgerne taler jo også om det, det er klart. De kan fortælle til de andre, at nu er det lykkedes mig at forhindre det tre gange, fordi jeg satte mig til modværge, så spreder det sig som ringe i vandet,« siger politiinspektøren, der tilføjer, at aflysningerne er et stort problem, fordi det resulterer i spild af tid, ressourcer og penge.

Dansk Folkepartis udlændingeordfører, Martin Henriksen vil stille spørgsmål til regeringen om, hvorvidt politiet bruger alle muligheder for at udøve magt ved at fastholde og fastspænde personer i flyet.

Den 35-årige iraner Mehdi Rahimi Afviste asylsøgere, der nægter at rejse hjem, forsvinder i stort antal, når de får at vide, at de skal flytte ind på et af de to nye udrejsecentre. Det ene, Kærshovedgård, ligger på heden ved Ikast/Brande. Her skulle nu have boet 111 personer, men der er kun 35. Resten er gået under jorden i Danmark eller er rejst ud af landet. Nogle af beboerne, som er kristne iranere, mødes hver onsdag eftermiddag med den lokale præst og drikker kaffe og læser i biblen.

»Man kan så også – selv om det er en dyr løsning – i nogle tilfælde chartre et fly og sende en flok af sted for at gøre det klart for folk, at det kan godt være, at I kan forhindre hjemsendelsen, fordi I ter jer tosset én gang, men på et eller andet tidspunkt falder hammeren,« siger han.

Denne mulighed benyttes skam allerede, forsikrer Richard Østerlund la Cour. Dansk politi chartrer nogle gange selv et fly, andre gange sker det i samarbejde med andre EU-lande.

»Men et almindeligt rutefly har altid første prioritet, både af hensyn til økonomien, men rent faktisk også af hensyn til udlændingen selv, fordi han eller hun så kan vende tilbage til sit hjemland under de mest naturlige omstændigheder og på en måde, der vækker mindst mulig opmærksomhed,« siger politiinspektøren.

Jyllands-Posten fortalte i fredags, at to af tre afviste asylsøgere forsvinder, når de ellers skulle placeres på det nye udrejsecenter Kærshovedgård i Midtjylland. Den hyppigste årsag til aflysninger af planlagte udsendelser er da også netop, at udlændingen har lugtet lunten og er væk, når politiet kommer for at hente vedkommende og køre til lufthavnen, fortæller Richard Østerlund la Cour.

Endelig sker der også aflysninger pga., at udlændingen klager til f.eks. FN’s Menneskerettighedskomité, og at det får opsættende virkning.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Om temaet

Hundredtusindvis af mennesker på flugt fra krig, forfølgelse og dårlige levevilkår banker på døren til Europa.

Jyllands-Postens korrespondenter rapporterer fra migrationsbølgens frontlinjer, mens den hjemlige redaktion beskriver de historiske udfordringer, som også det danske samfund står over for.

Annonce
Redaktionen anbefaler
Mere
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her