Tusindvis af pendlere venter på svar fra Pinds ministerium

Grænse- og id-kontrollen over Øresund medfører et samfundsøkonomisk tab på over 200 mio. kr. En smidigere løsning for pendlerne venter på svar fra det danske justitsministerium.

Artiklens øverste billede
Sikkerhedspersonale tjekker id hos passagererne på togstationen i lufthavnen i Kastrup. Arkivfoto: Bjorn Lindgren/AP

Utålmodigheden breder sig hos pendlere og skånske lokalpolitikere, nu hvor der har været id-kontrol over Øresund i et halvt år.

I april lød det fra den danske justitsminister, Søren Pind, at man så på en løsning, der kunne sænke antallet af kontroller fra to til en, men der er endnu ikke kommet et svar.

I dag kontrolleres togrejsende både på den sidste station i Danmark, Kastrup Lufthavn, og på den første i Sverige, Hyllie. I Kastrup kontrollerer et privat vagtværn hyret af DSB, og i Hyllie er det svenske betjente eller politiets civile paskontrollanter. Formålet er at forhindre asylsøgere i at komme til Sverige, men alle skal kontrolleres, og det rammer pendlerne i form af forlænget rejsetid og en mere ustabil togdrift.

Ifølge videnscenteret Øresundsinstituttet giver kontrollen et samfundsøkonomisk tab på 237 mio. kr. årligt. Pendlerne spilder tid i toget, og 322.000 danske job kan ikke længere nås inden for en times pendling fra Malmø.

Nu har de talt om det siden april, men der er ikke sket noget. Politikerne er nødt til at se ud over deres egen andedam, hvis de virkelig mener det med én region.

Michael Randropp, talsmand for pendlerklubben på ved Øresundstogene.

Samtidig har en undersøgelse fra den svenske Kongelige Tekniske Højskole vist problemer med bl.a. stress hos pendlerne.

Den svenske regering oplyser til Jyllands-Posten, at der arbejdes på en løsning, hvor både DSB og svensk politi kontrollerer folk samtidig i Kastrup.

Kilder oplyser til JP, at en version af løsningen omfatter, at folk ikke som i dag skal op i selve lufthaven for så at gå ned på en anden perron, hvor de kan komme med et nyt tog til Sverige. I denne version holder det næste tog længere nede ad samme perron, hvilket sparer tid for de rejsende og togselskaberne.

Men svensk politi må ikke tjekke pas i Kastrup – altså på dansk jord – medmindre Danmark giver lov. Og en afklaring af det spørgsmål trækker ud.

Optimisme i april

Den 11. april besigtigede justitsminister Søren Pind og den svenske indenrigsminister, Anders Ygeman (S), grænsekontrollen ved Øresund. Pind sagde til bl.a. TV 2 Lorry og avisen Sydsvenskan: »Der er nogle juridiske problemer med, at svensk politi skal arbejde på dansk jord, men vi kigger på det.«

Han beklagede konsekvenserne af kontrollen: »Det var jo ikke det, der var meningen, da vi byggede Øresundsbroen.«

Ygeman udsendte bagefter en pressemeddelelse, hvor han skrev: »Vi har haft en god samtale og har vilje til at finde fælles løsninger.«

Men forslaget om én kontrol er endnu ikke blevet til noget. Hvad der præcist sker i sagen er uklart. Presseafdelingen i Pinds ministerium har sendt et svar til Jyllands-Posten. Det lyder:

»Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet er i dialog med Sverige om dette, men forslaget rejser en række spørgsmål blandt andet i forhold til den danske grundlov, som skal undersøges nærmere.«

Lokalpolitikerne i Skåne begynder at blive utålmodige.

»Det burde være muligt at finde en løsning, så svensk politi kunne få lov at stå lige præcis i Kastrup,« siger Cristina Glad, der sidder i regionsrådet i Skåne for Liberalerna.

Hun tilføjer, at hendes kritik også skal rettes mod hendes egen regering.

»For dem, der rejser over Øresund hver dag, er det en katastrofe, men det kan man ikke se i Stockholm.«

Den yderligtgående løsning – helt at droppe kontrollerne – tror hun ikke kan lade sig gøre, for så vil der komme for mange asylsøgere til Sverige.

Stefan Svalö (S), der er formand for trafikudvalget i Region Skåne, siger, at de danske og svenske regeringer sikkert har gjort det fint, når de tænker på deres nationale interesser.

»Men ud fra et Øresunds-perspektiv har man ikke gjort tilstrækkeligt. Det er os, der bor i regionen, som bliver ramt.«

Pulverisering

Danske Michael Randropp, der er talsmand for pendlerne på Øresundstoget, mener, at problemet er, at politikerne får stemmer i deres respektive hjemlande og derfor er mindre tilbøjelige til at slås for grænselandet, Øresundsregionen, der også kaldes Greater Copenhagen.

»Nu har de talt om det siden april, men der er ikke sket noget. Politikerne er nødt til at se ud over deres egen andedam, hvis de virkelig mener det med én region,« siger han og tilføjer:

»Jeg håber, at de finder ud af noget, før de går på sommerferie, for det er vanvittigt vigtigt, hvis man vil redde Greater Copenhagen, som dag for dag bliver mere pulveriseret.«

Det svenske indenrigsministerium understreger, at det ikke er umuligt, at man finder en løsning:

»Hverken vi eller den danske regering har lukket døren for smidigere løsninger.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.