Pendlere forstår ikke langvarig nedlukning af togtrafik

Det var godt, at Banedanmark varslede nedlukning, siger pendlerforeninger, men den varede for længe.

Artiklens øverste billede
Stormen Nora blev ikke så kraftig på store dele af Sjælland. Derfor burde flere togstrækninger været åbnet tidligere eller slet ikke være blevet lukket, lyder det fra sjællandske pendlerforeninger. - Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Ifølge Banedanmark var det en god beslutning, at man indstillede store dele af togtrafikken fra fredag aften til lørdag middag på grund af stormen Nora.

Det er togpendlerne dog ikke enstemmigt enige i. Nora blev ikke så kraftig på store dele af Sjælland. Derfor burde flere strækninger været åbnet tidligere eller være forblevet åbne, lyder det fra sjællandske pendlerforeninger.

Andreas Hagerup Linnet er pendlerrepræsentant på Kystbanen. Den kører mellem København og Helsingør. Han er glad for, at Banedanmark meldte ud i god tid, men undrer sig over den lange nedlukning.

- Det har vist sig, at der var mindre vind i stormen, end man havde frygtet. Og mit gæt er, at der ikke ligger nogle væltede træer mellem København og Helsingør.

- Derfor undrer det mig, at man holder driften lukket fem timer mere, end man havde behøvet at gøre, siger han.

Andreas Hagerup Linnet forstår ikke, hvorfor banerne skal lukkes, når eksempelvis motorvejene er åbne. Der er nemlig også risiko for, at der er mennesker i biler, der kører ind i væltede træer på motorvejsnettet.

- Jeg godt forstå, at man ikke kan køre, hvis der ligger træer på tværs af skinnerne. Men så må man køre ud med en motorsav, få det rettet op og repareret køreledninger. Og få driften i stand så hurtigt som muligt.

Pendlerrepræsentant for Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg, Flemming Hvass, er enig i, at det var godt, at Banedanmark meldte tidligt ud. Han synes dog også, at det et langt tidsrum, trafikken blev indstillet.

Han foreslår, at man havde kørt med færre tog, og at de skulle køre langsommere.

- Jeg vil mene, at de kunne køre med en lavere hastighed, så de kan nå at stoppe for et træ. Og så kunne de tage nogle af togene ud og køre med færre tog, men så man havde en mulighed for at komme frem.

Han mener, at det må været muligt at køre et tog tilbage til nærmeste station, hvis man møder er træ midt på skinnerne.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.