Sådan kan Jernbanebyen i København komme til at se ud
Vinderen af arkitektkonkurrencen er nu fundet. Se deres bud på en ny bydel i det sydlige København.
Københavns nye grønne bydel, Jernbanebyen, kan blive delvist bilfri og rig på fodboldbaner.
Sådan lyder visionen i hvert fald fra vinderne af den netop afsluttede arkitektkonkurrence. Det er Team Cobe, der skal udforme det 365.000 m2 store område i det gamle godsbaneterræn mellem Vesterbro og Sydhavnen i København.
I vinderprojekt er Jernbanebyen opdelt i seks kvarterer med mulighed for flere på sigt. Der er udtænkt bilfri områder, og et forslag går på at udvikle lokale gader som som lege- og opholdsgader.
»Med attraktive cykel- og gangforbindelser der er forbundet til den omkringliggende kollektive transport, nedtones vigtigheden af at eje en bil, når man bor i Jernbanebyen,« lyder det i pressemeddelelsen, hvor der er sat ord og billeder på tankerne.
Herunder kan du se Team Cobes visualiseringer af den nye bydel:
I den næste fase skal forslaget omsættes til en endelig helhedsplan for den nye bydel. Den skal danne grundlag for bl.a. lokalplanerne for Jernbanebyen.
Ifølge tidsplanen på projektets hjemmeside forventer man at tage første spadestik i 2022/2023.
»Jeg har tårnhøje forventninger til den videre kvalificering af projektet i tæt samarbejde med alle interessenter, og jeg lover, at vi vil gøre alt hvad vi kan, for at skabe et godt sted at bo, arbejde og leve, med respekt for stedets særlige kvaliteter,« siger Cobes grundlægger, arkitekt Dan Stubbergaard i pressemeddelelsen.