Fortsæt til indhold
Indland

»Da jeg gik i folkeskolen, udtænkte jeg matematiske formler for, hvordan jeg kunne få en kæreste«

Aktuelt portræt: Den corona-angst, der det seneste år har taget bo i os, gør os ekstra tilbøjelige til at overvåge hinanden, forklarer adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen, som allerede lige siden folkeskolen har interesseret sig for adfærd og opførsel.

Under coronaen har Pelle Guldborg Hansen med sit forskerblik registreret det i supermarkeder, hos lægen, i offentlige transportmidler:

Bag mundbind og visirer overvåger vi hinanden ekstra intenst. Tonen kan blive decideret aggressiv, når folk føler, at andre overskrider myndighedernes dekreter om f.eks. afstand.

»Pandemien har været et spændende studie…