Coops redningsplan skal godkendes af medlemmerne: Her er deres reaktioner
Finans har talt med 46 medlemmer af Coops øverste myndighed, Landsrådet. Her er resultatet.
Forslaget om at lade OK købe aktier og stemmemajoritet i Coop Danmark giver anledning til svære overvejelser i det bagland, der skal godkende beslutningen, nemlig Coops landsråd.
Coop har to millioner medlemmer, og Landsrådet består af repræsentanter fra hele landet, der den 19. april skal stemme om forslaget om at overlade kontrollen til OK, der ligeledes er andelsejet.
»Jeg kan ikke sige, hvad jeg hælder mest til, for det ved jeg ikke. Det er en beslutning, der kræver noget overvejelse, og det har jeg brug for at tale med andre om, før jeg beslutter mig,« siger landsrådsmedlem Alexander Bruhn Skjødt.
Finans har fredag talt med 46 medlemmer. Langt de fleste vil ikke sige noget og henviser til Coops presseafdeling, som heller ikke kan svare på, hvordan landsrådet forholder sig til nyheden.
Uden for referat er der dog væsentligt flere positive reaktioner end det modsatte:
»Det er klart positivt, at det er OK, man vil indgå en aftale med. De har samme dna som Coop, fordi OK også er andelsejet, så det føles godt i maven. De er jo allerede en del af familien,« siger én, mens andre mener, at det er en nødtvungen løsning på en dårlig situation:
»Jeg synes, det er superærgerligt, at det er kommet hertil. Her tænker jeg både på økonomien og på de mange udskiftninger, der har været i ledelsen. Nu må vi så håbe, at vi kan få de rigtige kompetencer ind, som kan rette op på det,« siger en anden.
»Jeg er chok,« siger en tredje og fortsætter:
»Jeg synes, der bliver rykket gevaldigt ved medlemsdelen.«
Det går dog igen hos alle, at de har brug for flere informationer og mere tid, inden de kan tage stilling til, hvad de skal stemme på landsrådsmødet den 19. april.
I det materiale, som Coop har fremlagt i forbindelse med redningsplanen, adresserer virksomheden risikoen for et nej. Sker det, »vil det være op til Coops øverste ledelse at vurdere situationen og næste skridt,« hedder det blot.
I et opslag på Facebook skriver Coop a.m.b.a.’s kommende bestyrelsesformand Pernille Skipper, at medlemmerne skal turde se andelsbevægelsen på en ny måde, og at der er brug for hårdt arbejde og forandringsvilje:
»Kort sagt: Vi kan enten gå hjem og være triste over den økonomiske situation og de mistede ejerandele. Eller vi kan gøre, som man altid har gjort i brugsforeninger og andelsbevægelsen historisk: hanke op i os selv og knokle for fællesskabet«, hedder det.