Sådan reducerer du mængden af emballage i dine ordrer (5 gode tips)
Tilbyder du at levere dine varer til kunderne, er det vigtigt at pakke dem ordentligt ind, så de kommer frem uden skader. Men hvor meget emballage er egentlig nødvendigt? Og hvordan kan du reducere mængden af emballage, uden det kommer til at gå ud over kundeoplevelsen og kvaliteten af produkterne? Det kan du læse om i denne artikel, hvor du også kan blive klogere på, hvordan papkasser kan være en miljøvenlig emballage.
Her kommer 5 tips, der kan hjælpe din virksomhed med at reducere emballagemængden:
- Revidér, og analysér din nuværende emballage og dens tomrum.
- Find den rigtige emballage til dine produkter.
- Involvér de forskellige afdelinger i virksomheden.
- Test, og lær af dine fejl.
- Brug miljøvenlig emballage.
1. Revidér, og analysér din nuværende emballage og dens tomrum
Det første step er at kigge på, om der er plads til forbedringer i din eksisterende emballageløsning. Notér de mest almindelige ordrer, og hvordan de typisk bliver pakket (vægt, størrelse, er det skrøbeligt, flydende, etc.). Er der for eksempel for meget tomrum mellem produkterne i dine papkasser? Kan størrelsen reduceres uden at påvirke kvaliteten af produkterne? Det kan have indvirkning på omkostningerne afhængigt af den omsætning, ordrerne giver.
2. Find den rigtige emballage til dine produkter
Derefter er det tid til at finde den mest optimale emballage til dine produkter. Nogle gange er det muligt at finde et mere egnet format til at reducere den samlede ordrevolumen af en ordre og dermed transportomkostningerne. Det kan for eksempel være mere hensigtsmæssigt at bruge en polstret kuvert til dine små ordrer end en stor kasse.
3. Involvér de forskellige afdelinger i virksomheden
Det er vigtigt, at alle afdelinger i virksomheden er involveret i processen. Alle afdelinger kan bidrage med værdifulde input til optimering af indpakningen: Både produktionen kan være interesseret i at få en emballage, der nemt kan indgå i processerne, og marketingafdelingen har gerne noget at sige mhp. kundeoplevelsen og/eller image.
4. Test, og lær af dine fejl
Det er vigtigt at teste nye indpakninger, før de bliver implementeret i virksomheden. Dette giver dig mulighed for at finde eventuelle fejl og lære af dem, inden de kommer til at påvirke kundeoplevelsen.
Du skal undersøge 1) emballagens robusthed under transport: Hvordan har emballagen klaret transporten, og har den fået større eller mindre transportskader? Og 2) kundeoplevelsen: Hvordan har oplevelsen været under ’Unboxing’? Du kan måle NPS (Net Promoter Score), hvis det er nødvendigt.
5. Brug miljøvenlig emballage
Det er vigtigt at tænke på miljøet, når du vælger emballage til dine produkter. Der findes flere miljøvenlige varianter på markedet, så du kan finde den løsning, der passer bedst til din virksomhed. Du kan bl.a. finde papkasser på mål, der passer præcist til produkttyper og -størrelser.
CSR-mæssigt er det også en fordel at vælge miljøvenlige løsninger, da dette vil vise kunderne, at din virksomhed tager ansvar for omverdenen. Det kan have en positiv indvirkning på din virksomheds omdømme og kundetilfredshed.
Ved at følge disse tips kan din virksomhed reducere mængden af emballage uden at gå på kompromis med kvalitet og kundeoplevelse. Det er win-win for både miljøet og din virksomhed.