Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Leder

BeDRag

Ingolf Gabold – den gennem mange år magtfulde og betydningsfulde dramachef i DR – er europæer, inden han er dansker. Det er jo en ærlig sag, men det burde også være hans sag. Men det er det ikke. Han, der blev pensioneret for et par år siden efter gennem en årrække at have stået bag serier som ”Krøniken”, ”Forbrydelsen”, ”Broen”, ”Borgen” og delvis ”1864”, tager nu bladet fra munden og fortæller frejdigt det, som mange jo egentlig godt har vidst, nemlig at DR’s dramaproduktioner under hans ledelse har været brugt i et politiserende øjemed.

Det drejer sig om ”Krøniken”, der skulle iscenesætte Socialdemokraterne i fortællingen om den danske velfærdsstats tilblivelse. Det drejer sig om ”Borgen”, hvor den på alle mulige måder politisk korrekte statsminister stod over for det onde, ofte i skikkelse af Ole Thestrup, som det brovtende kældermenneske fra Frihedspartiet, som det ikke krævede en ph.d.-grad at regne ud var at ligne med Dansk Folkeparti. Men det drejer sig ikke mindst om den stort anlagte ”1864”, der med en ekstrabevilling på 100 mio. kr. skulle være det helt store og samlende historiske drama for alle danskere.

I stedet endte den allerede inden premieren som omdrejningspunkt for en indædt politisk debat, fordi den i sin form og sit indhold blandede den datidige fortælling om dansk nationalisme med en nutidig dagsorden. Det hævdede i hvert fald kritikerne, som i parentes bemærket langt fra alle kom fra Dansk Folkeparti, og at disse kritikere ikke var galt afmarcheret, bekræftes nu af seriens initiativtager, der både i denne avis og i andre medier åbent erklærer, at serien selvfølgelig var et indlæg i debatten om det, han så som en farlig og isolationistisk kurs, som ikke mindst Dansk Folkeparti har drevet Danmark ind på. Hvis man altså spørger europæeren Ingolf Gabold, der derefter benyttede sin indflydelse og ikke mindst en meget stor portion licensmidler til at propagandere for sin egen politiske holdning.

På sin vis er det befriende, at han så åbenlyst bekræfter det indlysende, men det er samtidig også en bekræftelse, som bør få konsekvenser. Dansk Folkeparti har efter Ingolf Gabolds udtalelser set sig godt sur på DR og trækker nu kulturminister Bertel Haarder i samråd for at få drøftet det rimelige i, at der for licenskroner og statsmidler føres en ideologisk kamp mod et bestemt parti. Men Ingolf Gabolds megalomane og arrogante udgydelser har formentlig også gjort en stor del af hans gamle kolleger i DR sure. For ham er det en gratis omgang, for han er for længst væk, men for dem, der skal bære DR videre, er det langtfra omkostningsfrit.

Indtil for kort tid siden var der stor politisk enighed om DR’s ikoniske betydning for Danmark. Den konsensus er forsvundet, og det politiske pres mod DR er den seneste tid øget betragteligt. Ingolf Gabolds udsagn vil ikke mindske dette pres, og det er egentlig kun fortjent, for hvorfor skal danskerne blive ved med at poste 4 mia. kr. årligt i en institution, der fylder mere og mere i et trængt mediemarked og i egen selvforståelse er så suveræn, at den mener sig berettiget til at bruge sin formidling i et politiserende øjemed?

DR’s igangværende dramaproduktion hedder ”Bedrag”. Denne gang handler det om en storkapitalistisk energivirksomhed befolket af psykopatiske bedragere. Men titlen er i virkeligheden også en dækkende overskrift over den tilgang til den filmiske historieformidling, som Ingolf Gabold mener, at DR er i sin gode ret til at præsentere som drama for hele befolkningen og for hele befolkningens penge.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Om temaet

150 år efter stormen på Dybbøl sætter vi fokus på krigen mod Preussen og Østrig i 1864 og dens konsekvenser for Danmark.


Annonce
Oldefars dagbog fra krigen
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her