Annonce

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Kronik

Et skud selvtillid med flaskepost fra fremtiden

Jeg er 46 år, jeg skriver til dig fra 2017. Du er sikkert nysgerrig efter, hvordan det hele kommer til at gå, og jeg kunne jo faktisk fortælle dig 1.000 ting om dit liv. Men det vil tage lidt af spændingen af det hele, synes du ikke?

Illustration: Rasmus Sand Høyer

Brev til mit yngre jeg

I denne serie skriver en række personer et brev til sig selv som 13-årig.

Hvad skulle dit 13-årige jeg vide, hvis du med din nuværende erfaring og viden om verden kunne give dig selv som 13-årig nogle råd med på vejen?

Skriv et brev til dig selv som 13-årig til debat@jp.dk, omfang 7.000 tegn inkl. mellemrum.

Vi bringer de bedste indlæg i løbet af sommeren.

Kære 13 år unge mig.

Du må ikke blive forskrækket. Det er bare mig eller … jeg er dig. Jeg er dig om 34 år, og det må være ret skræmmende at tænke på, det ved jeg, og jeg lover, at jeg ikke sender billeder (selv om jeg holder mig godt, hvis jeg selv skal sige det). Men jeg ved også, at din mor kun er 33 år lige nu hos dig i 1984, og at du allerede synes, at hun er vildt gammel. Så vi tager det lige i små doser det her.

Jeg er 46 år, jeg skriver til dig fra 2017. Du er sikkert nysgerrig efter, hvordan det hele kommer til at gå, og jeg kunne jo faktisk fortælle dig 1.000 ting om dit liv: om alt det du skal opleve og opnå, om medgang og modgang og kærlighed, børn, venskaber og karriere. Men det vil tage lidt af spændingen af det hele, synes du ikke? Så jeg skriver egentlig mest for bare at sige ”hej” og for at give dig et klap på skulderen.

Du skal ikke blive bekymret. Alt er godt hos mig, her i 2017. Jeg ved, at du meget let bliver bekymret. Alt for let. Hvis jeg husker rigtigt, så ligger du vågen, før du skal sove og spekulerer og evaluerer din dag. Du har lange lister inde i hovedet med ting, du skal have gjort: bøger, du skal aflevere på skolebiblioteket, blækregningen til fredag, som du endnu ikke har lavet, og som skal afleveres til tiden, ellers skal du møde personligt op på matematiklærerens hjemmeadresse, Agnetevej 27, Skovlunde. Og det gør dig så bange, så bange at du stadig husker adressen, 34 år efter. Men jeg VED, at du når det, for du når det altid. Og jeg kan trøste dig med, at lige om lidt er det slut med blækregninger, og jeg lover, at blækregninger kommer til at fylde meget lidt i dit voksenliv. Eller måske var det dig, der lovede mig det?

Lige nu holder de dig vågen, de åndssvage blækregninger. Eller også ligger du og er urolig eller skammer dig over et eller andet dumt, du synes, du har sagt i skolen i dag. Du har altid lidt på fornemmelsen, at du har dummet dig. Ligesom dengang du sagde i klassen, at du gerne ville være stripper, når du blev stor. Du havde set en film med en stripper, og du syntes, hun var flot og dygtig til at danse. Og hun stod på en scene. Og det lignede noget, du godt kunne tænke dig engang, og så sagde du det i klassen. Det skulle du ikke have gjort, for alle de andre grinede og råbte »Ditte vil være stripper! Stripper-Ditte. Kom smid tøjet Ditte!« Og først da, alt for sent, forstod du, hvad det var at være stripper.

Derfor ligger du i mørket under dynen og slår dig selv i hovedet og spekulerer på, hvornår du lærer at holde din kæft og ikke sige dumme ting, og på, om de mon nogensinde vil glemme at du er Stripper-Ditte. 

Jane Aamunds brev til sit yngre jeg: Lyt til dit indre kompas

Og det vil de. Det kan jeg, her fra 2017, forsikre dig om. Jeg lover dig, at de glemmer det, og selv om det føles usandsynligt nu, så vil du en dag smile ved tanken om, hvor yndigt det var, at det, du hæftede dig ved, var, at stripperen var god til at danse. Og du skal vide, at du KOMMER til at danse på en scene. Du kommer også til at smide tøjet, og du kommer til at leve af at turde være den, der dummer sig. Og du kommer til at gøre det fuldstændig uden skam.

Du er bare meget længe om at nå dertil, og jeg ved godt, det er snyd, men jeg ville så gerne spare dig for alle de helt urimeligt mange timer, du ligger der og bekymrer dig og mister dejlig nattesøvn. Hvis jeg kunne råbe én ting til dig her fra fremtiden, så ville det være: Lad være med at bekymre dig så meget. Det er spild af din dyrebare tid!

Så jeg tænkte, om du måske allerede nu kunne lave en aftale med dig selv om at PRØVE, at du, når du skal sove, kun tænker på gode ting.

Måske du kan forsøge at skrive det, du bekymrer dig om, ned på et stykke papir og så først kigge på det i morgen. Og i morgen løser du så det på listen, som du kan løse, eventuelt ved at tale med nogen om det. Og resten krøller du sammen og smider ud!

Og nu vi er ved det, så vil jeg lige slå fast at: JA! Du får din første menstruation i år! Du bliver ikke den sidste af pigerne i klassen, der får det, du bliver den næstsidste, men det kommer. Jeg lover det, så den kan du også godt skrive på listen, der skal krølles sammen.

Hvis jeg kunne give dig noget som helst her i flaskepost fra fremtiden, så skulle det være et skud selvtillid. Jeg synes virkelig, du er alt for hård ved dig selv, i forhold til hvor fint du egentlig har håndteret det meste indtil nu i dit 13 år lange liv. Du er faktisk perfekt til at være dig: Du er helt vildt yndig at se på. Accepter dig selv, dit udseende og din krop. Lad være med at bekæmpe det, du ikke kan ændre. Du er stærk og klog, og det hele kommer til at gå fint.

Du har så meget at se frem til. Livet er godt. Ikke altid, men for det meste. Og når det ser allerværst ud, bliver det næsten altid bedre.

Og verden er ikke gået under, endnu, her i 2017. Så langt så godt.

Der sker vilde ting i verden de næste 34 år. Ting du ikke aner, hvad er: Mac-computere og iPhones, Google, Facebook, hashtags og Tinder. Og tænk dig, de fjerner Berlinmuren. Mandela bliver fri. USA får en sort præsident og Danmark en kvindelig statsminister.

Forresten nu jeg har dig, vil jeg lige benytte lejligheden og sikre mig (her må du gerne tage en note), at du holder dig langt fra Tjernobyl i 1986, fra New York i 2001 og Indonesien og Thailand i julen 2004 og pas på pengene omkring 2007. Hvis du har fast ejendom, så sælg og undgå Roskilde Bank.

Husk solcreme!

Du må gerne ryge lidt, det er o.k. ... Du er faktisk ret sej til at stoppe med det samme, du bliver gravid. Ups, nu sagde jeg det. Ja, du bliver gravid ... men jeg siger ikke, hvor mange gange og hvad det bliver … og med hvem!

Med hensyn til mænd vil jeg opfordre dig til at give den gas, mens du er ung. Hvis nogen kalder dig billig, er det deres problem. Skriv det på listen, og krøl det sammen i morgen.

Du skal kysse med lige så mange, du vil, ikke på én gang, det giver lidt unødig kludder. Og mellem os: Hvis han kysser dårligt, bliver resten kun værre. Det skal føles dejligt at kysse. Det skal sex i øvrigt også, og når du når dertil, så husk, at man altså gerne må sige højt, hvad der føles rart, og man SKAL sige, hvis noget ikke føles rart. Og man må også gerne skifte mening undervejs. Sørg for guds skyld for at hjælpe ham med at finde ud af, hvor klitoris er (jeg ved, du ved det). På den måde vil du forhåbentlig kunne undgå rigtig meget spildtid i den erotiske afdeling.

Du kommer til at møde utrolig mange søde fyre. Glæd dig. Der er måske en enkelt gut, som du kan prøve at styre uden om, i vinteren 1991. Og det er ikke, fordi jeg vil spare dig for hjertesorg, for det bliver du i bund og grund et mere empatisk menneske af at gennemleve. Men lige ham her viser sig at have lidt svært med det der med prævention. Og det synes jeg altså er noget svineri.

Nå ... Ditte, nu skal jeg ikke forstyrre mere. Der er blækregninger, der skal skrives, og drenge, der skal kysses. Men hvis du har et øjeblik, gider du så ikke løbe ned og hilse mor og far. De er garanteret i gang med at rode i haven, eller også sidder de og ryger hjemmerullede smøger og lytter til ”Gittes monologer” af Per Højholdt på pladespilleren, men hvis du lige kan afbryde og give dem en krammer, så er du sød. De har det ikke helt let, de bliver skilt om to år, når du bliver 15. Det, tror jeg ikke, kommer bag på dig, det, ved du godt, er uundgåeligt, du har set det komme. Det bliver en hård tid, og så bliver det godt igen. Faktisk endnu bedre.

Vil du ikke give dem et kæmpe kram og hilse fra mig? Hvis du kan, uden det bliver alt for mærkeligt, så sig tak og fortæl dem, at du elsker dem. Det er jeg ikke helt sikker på, at jeg fik gjort ordentligt. Vil du rette op på det? Så er du en snuske.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Debat: Om vigtigheden af en god opskrift på sagosuppe

Henrik Vinther Olesen, journalist og kommunikationschef

Jeg nåede ikke at få mors præcise opskrift, inden hun døde. Jeg skulle arbejde, og hvorfor skulle hun dø?
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: DR kan ”næsten være lige meget”

Morten Uhrskov Jensen
Ordene er Martin Krasniks, og vi må håbe, at vi når dertil, hvor DR lukker og slukker. Men først til lykke med de 20 pct.’s besparelser.

Amerikansk kommentator: Den israelsk-palæstinensiske fredsproces er død

David Ignatius

kommentator, The Washington Post

At tale om palæstinensiske rettigheder nu om dage vækker foragt eller udløser blot en gaben. Palæstinenserne er gårsdagens problem. Selv araberne er trætte af deres stejle krav.
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her