- For abonnenter
Vi udlever vores drøm om økonomisk frihed og et familiekollektiv
Vi besluttede, at vi måtte sadle om og følge vores drøm om mindre stress, mere nærvær, mere samvær og økonomisk frihed.
Frihed til at leve er lige præcis det, som er vores store drøm! Vi drømmer om et liv, hvor vi har overskud til hinanden, tid til hinanden, tid til at udleve og realisere nogle af vores mange sjove idéer. Frihed til en hverdag uden al for meget stress og jag, en hverdag hvor vi er vores egen chef, en hverdag hvor vi ikke skal have følelsen af ikke at slå til og være der nok både som forældre og for hinanden og sin nærmeste familie og venner, en hverdag hvor følelsen af, at vi altid er bagud med alt både derhjemme og på job, det bare æder os langsomt op indefra, en hverdag hvor vi kan bruge tid sammen med dem, vi elsker, og dem, som betyder allermest, frihed til arbejde af lyst og ikke af økonomisk tvang, frihed til at nyde og leve livet!
Vi er en familie på fire: mor Lotte, far Thomas og vores to børn Karla og Felix.
Vi har, som de fleste andre børnefamilier, ret så meget at se til. Vi har vores eget firma, hvor vi selv er ansat, og vi har kørt det sådan, siden vi fik vores første barn Karla i 2014. Inden vi fik hende, var Thomas ansat som projektleder i en virksomhed, og jeg var selvstændig frisør. Thomas har været selvstændig i flere år forinden, så vi har en del erfaring med livet som selvstændige. Jeg valgte at lukke salonen ned, da vi fik vores datter, så jeg kunne have fokus på at være mor. I mellemtiden startede Thomas op som selvstændig maler igen. Efter endt barsel valgte jeg så at blive ansat i virksomheden som kontorassistent og arbejdskvinde. Jeg ville ikke starte salonen op igen, da vi håbede på, at vi inden for et par år ville få et barn mere.
I 2016 kom lillebror Felix så. Vi har desværre været så uheldige at være ramt af utrolig megen sygdom med børnene de seneste 2,5 år, hvilket har resulteret i et rend ved læger, børnelæger og hospitaler. Så det har været en kæmpe fordel og frihed at have egen virksomhed. Men det er ikke kun en dans på roser! Vi er selvfølgelig noget mere fleksible i forhold til så mange andre lønmodtagere, men der er også kun os selv til at holde styr på det hele. Og vi har aldrig helt fri. Der er jo kun os til at sørge for, at virksomheden fungerer, og at der er arbejde til de ansatte, for foruden os selv har vi haft tre ansatte og holdt min. tre underleverandører med arbejde, så der har været nok at se til.
Det har været ret så stressende, og vi har været meget pressede, så vi blev enige om, at vi måtte omstrukturere lidt, da det ikke var drømmen at leve på denne måde med alt det arbejde, og vi var sjældent 100 pct. til stede for hinanden som familie og var stressede pga. alle de udfordringer med ansatte og arbejde dag og nat. Så vi besluttede, at vi måtte sadle om og følge vores drøm om mindre stress, mere nærvær, samvær og økonomisk frihed. Så vi stoppede samarbejdet med underleverandørerne, havde en ansat, som fik nyt arbejde, og opsagde en anden ansat, så vi nu kun er én ansat foruden os. På den måde kan vi udleve drømmen om at kunne tjene vores løn på at opkøbe, renovere og sælge boliger og på sigt købe noget til udlejning, så vi derved har en fast indkomst, som dækker vores løn. Vi vil stadig bevare malervirksomheden, i det omfang vi kan med én ansat, vi vil nedbringe udgifter og forbrug, spare noget mere kapital op, som gør det muligt at udleve vores drøm. Vi er ikke typerne på at trække os fuldstændig fra arbejdsmarkedet, men vi håber at opnå så meget økonomisk frihed i form af vores valg, at hvis vi får lyst eller brug for det, så kan vi gøre det.
Næste step på vejen mod vores drøm blev, at vi satte vores hus, som vi havde bygget i 2010, til salg. Vi var så heldige, at det blev solgt på 14 dage. Så stod vi så der uden bolig og med indbo/værksted fra 380 kvm, som skulle flyttes! Oveni at vi havde travlt med børn og arbejde. Nå ja, og så havde vi da også lige købt vores andet renoveringsprojekt i firmaet.