Sorte balloner over København på besættelsesdagen
Skal man holde sine aftaler er ej?
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
På besættelsesdagen blev der opsendt tusinde sorte balloner fra Rådhuspladsen, som et symbol på de mørke skyer, der lurer i horisonten. (se klippet fra TV2 Lorry, der var ude og filme arrangementet)
Det handler naturligvis om det nye trusselsbillede, der er ganske anderledes end i 90’erne. I dag kommer truslen fra Rusland, som jeg har skrevet om her, Mellemøsten og herunder også Tyrkiet, og der er ingen tegn på, at truslen bliver mindre – tværtimod!
Som udgangspunkt skal man leve op til de aftaler, man har indgået. Og med de mørke skyer in mente kunne man tro, at der slet ikke blevet stillet spørgsmålstegn, når det endda handler om aftaler, der er med til at sikre Danmarks forsvar. Jeg taler naturligvis om den aftale, hvor vi – som en del af medlemskabet i NATO - er forpligtet til at levere 2% af vores BNP til Forsvaret. Men, sådan hænger tingene ikke sammen.
Her mener mange danske politikere åbenbart, at en aftale med NATO ikke er forpligtende. Det er til gen gæld helt anderledes, når det gælder ulandsbistand og internationale aftaler om klima, miljø og grøn omstilling. Disse aftaler er ikke blot ubrydelige, her skal vi naturligvis gå skridtet videre og levere mere end det, vi har forpligtet os til.
Hvorfor i alverden er det mere vigtigt at overholde aftaler om bistand, klima og miljø end aftaler, der er med til at beskytte vores egen frihed og fortsatte eksistens?
Nu må vi komme ind i kampen og levere de lovede 2% af vores BNP til Forsvaret. Om så pengene skal gå til kampfly, ubåde eller missiler, skal jeg ikke kloge mig på, det er Forsvaret de helt rigtige til at vurdere. Det essentielle er, at vi naturligvis skal leve op til vores militære forpligtelser, som vi lever op til andre aftaler.
Flygtningekonventionen overholder Danmark. Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti er de eneste partier, som er villige til, at tage opgøret med flygtningekonventionen og forhindre migranternes adgang til statskassen. Hvis Venstre og Liberal Alliance virkelig er villige til, at stopper for asyltilstrømningen bør de stoppe med, at lave den ene stramning efter den anden. Problemstillingen er meget let at løse, hvis vi arbejder sammen på den borgerlige fløj.
Bundlinjen er, at det for mig er lige så vigtigt at vi beskytte vores frihed som at overholde flygtningekonventionen.