Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Det 21. århundrede skal være iværksætternes

Alternativet har en stor forkærlighed for iværksætteri. Vi betragter innovation og skabertrang som nøgler til et mere bæredygtigt og balanceret samfund

De fleste mennesker ved godt, at jeg er grøn. At jeg har øjnene stift rettet mod en fremtid med mere positive tal på både den miljømæssige, den sociale og den økonomiske bundlinje. Men det vil nok overraske flere, at jeg også har en stor plads i mit hjerte til iværksættere. 

Iværksætteriet ligger dybt i Alternativets DNA. I sig selv er partiet mere end et parti; vi er i høj grad et iværksætterprojekt, som vi endnu ikke ved, hvor ender. Vi har fra starten tænkt os som en platform, der kan rumme alverdens idéer: Forlag, medievirksomhed, talentfabrik, kun fantasien sætter grænser. Eller rettere: Fantasien udvider grænserne for, hvad der kan lade sig gøre.

Det er en tænkning, vi meget gerne ser blive mere dominerende i Danmark. Vi ønsker gunstige vilkår for iværksættere - i særdeleshed de grønne af slagsen - og fremlægger i dag 26 konkrete forslag, der skal puffe det danske samfund i en mere entreprenant retning.

Nogle af de forslag, jeg har lyst til at fremhæve, er: 

• Indførsel af en 2-årig iværksætterydelse med 80% dagpengesats. Som situationen er nu, er det urimeligt svært at træde ud af arbejdsløshedskøen og forfølge drømmen om at starte sit eget. Det vil vi lave om på.

• Fradragsret for investorer, der investerer i små og mellemstore iværksættervirksomheder. Det skal være attraktivt at støtte startups generelt og særligt rentabelt at støtte bæredygtige startups. Konkret foreslår vi, at man skal kunne trække dele af eller hele sin investering fra i skat, alt afhængigt af, hvor bæredygtig den er - hele investeringen, hvis det drejer sig om en grøn virksomhed.

• Samtidig vil vi øge grænsen for, hvor stor en del af medarbejdernes løn, der i iværksættervirksomheder kan udbetales som medarbejderaktier. Den grænse er i dag på 10 procent, og det er alt for lavt. Det kunne i stedet eksempelvis være 25 procent.
  • Vi vil styrke de sociale og de grønne iværksættere, som vi vil afsætte over 200 millioner kroner til, ligesom vi vil styrke iværksætteriet på landets uddannelsesinstitutioner med mikrolegater til studerende. Vi ved, at unge mennesker i stigende grad viser interesse for at skabe deres eget, det skal vi naturligvis støtte helhjertet op om.

Jeg holder meget af det entreprenante menneske. Af typen med en skabertrang så stærk, at den er svær at undertrykke. Hun har lyst til og mod på at skabe sit eget job - og hvis ideen er frugtbar - også jobs til andre. Lad os sætte alle kræfter ind på at give fremtidens innovatører og igangsættere bedre vilkår i det danske samfund. Så er jeg overbevist om, at en ny generation af både kvindelige og mandlige iværksættere vil forbløffe os med deres virkelyst og idérigdom. 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.